78 procent af danskerne handlede online i 2022, viser helt nye tal. Men når browseren åbnes er møbler og interiør så langt nede ad listen, at de ikke fremgår af Danmarks Statistiks nye oversigt over It-anvendelse i befolkningen.
Hvis du sælger møbler eller interiør online og føler, at handlen har stået lidt stille i det seneste år, så er desværre ikke helt forkert. For i en ny opgørelse over de danske forbrugeres køb på nettet, er det især tøj, sko og accessories de modtager med posten. Møbler og interiør fremgår ikke på top 13. Man skal dog huske, at denne oversigt udelukkende kigger på onlinehandel og ikke det generelle billede.
Efter genåbningen er onlinehandlens popularitet faldet en smule, men den ligger fortsat på et højt niveau. I 2022 havde 78 procent af de 16-74-årige handlet varer online de seneste tre måneder, da de blev spurgt i forbindelse med undersøgelsen til Danmarks Statistiks publikation ‘It-anvendelse i befolkningen’. I 2012 gjaldt det 60 procent af befolkningen.
”Internethandel har været støt stigende i mange år. Under Covid-19-pandemien tog stigningen fart, og flere fik øjnene op for online handel. Nu ser vi et fald fra 2021 til 2022, som hovedsageligt skyldes, at vi køber mindre takeaway, efter restauranter og caféer igen må servere mad og drikke. Alligevel er niveauet højere end før Covid-19,” siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.
Top 13 køb af varer på internettet inden for de seneste tre måneder blandt de e-handlende
Kilde: It-anvendelse i befolkningen 2022, Danmarks Statistik
Foto: Unsplash