Annoncørbetalt indhold
Den traditionsrige interiør- og designmesse Formland har i årevis været kendt som Europas førende messe, når det kommer til trends og inspiration. Formland Spring 2024 bliver ingen undtagelse med den nye trendzone ‘New Era – a Life Balance’.
Traditionelt består kernen af enhver messe af en større gruppe udstillere, der præsenterer deres produkter over for forhandlere og branchefolk.
Sideløbende flankeres messestandene ofte af events, foredrag eller andre tiltag for at give deltagerne en rigere oplevelse, der skal akkompagnere mødet mellem udstiller og besøgende. Her er Formland ingen undtagelse. Faktisk har den danske messe i årevis været kendt for at supplere udstillerhallerne med en række inspirations- og trendområder, der ikke blot beriger messen, men som gang på gang høster beundring på den internationale messescene.
“Formålet med trendområderne er at give deltagerne et supplement til messestandene. Et supplement, der ikke blot skaber en god synergi, men som giver mulighed for at opleve udstillernes produkter i en helt anden kontekst og på en ofte uventet og meget inspirerende måde,” fortæller Mille Fly, der er én af stifterne bag Studie FlyHelsted, der siden 2018, to gange årligt, har stået for messens store tilløbsstykke: Trendzonen.
“Vores ønske er at inspirere på rigtig mange planer og give de besøgende en totaloplevelse, som de kan tage med sig – både indkøbere, udstillere og fagfolk som eksempelvis dekoratører eller stylister. Og det mener jeg faktisk, at vi sammen med Formland lykkes med hvert år,” siger Mille Fly.
Bag Studie FlyHelsted gemmer sig to kvinder: fotografen Sofie Helsted og indretningsarkitekten Mille Fly, der siden 2010 har været med til at skabe nogle af messens andre trend- og inspirationsområder – blandt andet den nuværende trendcafé. I 2018 overtog de ansvaret for messens store trendzone, der til Formland Spring 2024 vil bære temaet ‘New Era – a Life Balance’. Et tema, der ifølge Mille Fly vil udforske kontrasten mellem ro og kaos, ligesom der også vil være mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter og workshops.
Det bedste sted at starte
Den 500 kvadratmeter store trendzone er dog ikke kun et inspirationsområde – det er også en håndsrækning til udstillerne, da trendzonen på Formland tager udgangspunkt i de brands og produkter, som besøgende kan opleve på messen i MCH Messecenter Herning. Ved at indgå i et inspirationsområde med et nøje udvalgt tema vil produkterne dermed tage sig helt anderledes ud end på de enkelte messestande.
“Når først årets tema er på plads, går vi alle udstillernes kataloger grundigt igennem og kuraterer produkterne. Den inspirationsplatform, vi er endt med at skabe, består af produkter, som er håndplukket fra mellem 80-100 udstillere,” fortæller Mille Fly.
Samtidig er trendzonen også et velvalgt sted at lade sig inspirere for indkøbere, der i området vil kunne opleve produkterne i en kontekst, som skaber nye input og anvendelsesmuligheder.
“Jeg kender flere interiørbutikker, hvis rute indledes på trendzonen. Her lader de sig inspirere af de indtryk, vi har skabt, før de går i gang med at købe ind. Derfor er trendzonen et rigtigt fornuftigt sted at starte som indkøber, da man får indblik i, hvilken retning eksempelvis forbrugsmønstre og livsstilstrends bevæger sig i,” understreger Mille Fly.
Sidst, men ikke mindst, har Formlands trendzone med tiden opbygget et ry for at have den europæiske førertrøje, når det kommer til trends og inspiration.
“I al beskedenhed har vi gennem årene modtaget rigtig meget international ros for vores trendzone, der skiller sig ud fra resten af de store europæiske messer. Her er de også i stand til at lave flotte trendområder – ofte er de bare meget statiske. De inviterer ikke de besøgende til at deltage på samme måde som på Formlands trendzone, hvor vi forsøger at spille på alle sanser lige fra musikken i ørene til maden i caféen. Der er en klar rød tråd, som er levende og spirende,” fastslår Mille Fly.