Den danske isenkram- og boligdesignvirksomhed F&H of Scandinavia har fra 1. juli 2019 købt brandet Rosti af den hollandske virksomhed Mepal BV. Dermed flytter den ikoniske Margrethe-skål tilbage til Danmark.
Brandet Rosti blev grundlagt i Danmark i starten af 1940’erne af Rolf Fahrenholtz og Stig Jørgensen, og det blev i 1971 solgt til A.P. Møller. I 1993 blev Rosti købt af den hollandske virksomhed Mepal, der således har ejet brandet i mere end 25 år.
Men nu vender Rosti hjem til Danmark, hvor F&H of Scandinavia fra 1. juli 2019 ejer alle rettigheder til salg og produktion i hele verden. Købet ændrer ikke på, at F&H også fortsat vil distribuere Mepals produkter i hele Skandinavien.
”Vi er virkelig glade for at få Rosti med i vores portefølje af egenejede brands,” siger Knud Lomborg, som CEO hos F&H of Scandinavia, i en pressemeddelelse.
Skålen med det royale islæt
Den ikoniske Margrethe-skål, som blev designet i starten af 1950’erne på tegnestuen Bernadotte & Bjørn i København, er det meste kendte af Rostis produkter. Den ene af designerne af skålen, Sigvard Bernadotte, der var bror til den danske dronning Ingrid, fik i 1954 lov at opkalde skålen efter hendes datter Margrethe, som i dag er Danmarks dronning.
På verdensplan er der solgt mere end 25 millioner Margrethe-skåle, og det er et prisbelønnet designikon, som nu igen er på danske hænder.
”Margrethe-skålen er kendt af de fleste danskere, og den er synonym med den høje kvalitet, der kendetegner alle Rosti-produkter,” udtaler Knud Lomborg.