I sidste uge fremlagde Frandsen Group det bedste regnskab i virksomhedens 50-årige historie, men det får ikke den danske lampevirksomhed til at slippe speederen. Tværtimod er det fortsat fuld fart fremad, fortæller grundlægger, Benny Frandsen, til 365DESIGN.

En stigning på 24 procent i brutto- og driftsresultat. Tallene taler deres tydelige sprog i det seneste regnskab fra Frandsen Group, som for andet år i træk kan præsentere et rekordregnskab. 365DESIGN har talt med grundlægger Benny Frandsen om den imponerende rejse, som lampevirksomheden er på.

”Væksten sker hovedsageligt på vores eksportmarkeder, og her oplever vi den største fremgang i Fjernøsten. Her er det efter flere års forsøg lykkedes os at komme ind i Vietnam, Korea og Kina. Det kræver tålmodighed at få tilladelser og certificeringer for at få lov til at eksportere til disse markeder, men vi er kommet godt fra start, og især Kina forventer vi vil blive et af vores vigtigste markeder i 2019,” fortæller Benny Frandsen til 365DESIGN.

I forbindelse med væksten i Fjernøsten har Frandsen Group etableret kontor i Dubai for at reducere flyvetiden for salgsfolk. Og det er ikke det eneste sted, at lampevirksomheden har placeret et kontor for at være tættere på de nye markeder, som skal være med til at sikre fortsat vækst.

”Vi er kommet godt fra start på det amerikanske marked – særligt med vores Verpan-produkter, hvor vi blandt andet samarbejder med Vitra om indretning af lufthavne. Her er det hovedsageligt Cloverleaf-serien, der er særdeles velegnet til lufthavnsområder, som vi oplever efterspørgsel på. I den forbindelse har vi etableret kontor i Panama, hvorfra vi kan servicere kunder i både Nord- og Sydamerika,” forklarer Benny Frandsen og løfter sløret for, at virksomheden forventer at kunne tilføje Australien og Israel som nye markeder i 2019.

 

Nye projekter i pipeline

Udover at udvide med flere nye markeder sker der også en del i produktporteføljen, hvor den Horsens-baserede virksomhed har spændende nyheder på vej.

”I dag har Frandsen Group et stort og komplet sortiment, der passer ind i de møbelkæder, som vi sælger produkterne igennem, men vi udvikler løbende nye produkter til vores sortiment. Vi har både egen designer på kontoret, men samarbejder også med en række eksterne designere, såvel nye som etablerede,” siger Benny Frandsen.

Frandsen Group, som omfatter selskaberne Frandsen Retail, Frandsen Project og Verpan, har en lang række projekter i pipeline, som forventes at generere forsat vækst i 2019. Et af de projekter, som lampevirksomheden forventer sig meget af, er samarbejdet mellem Frandsen Project og den internationale kaffekæde Starbucks.

”Vi er meget stolte af vores partnerskab med Starbucks. Samarbejder med globale kæder som Starbucks er meget vigtige, og de motiverer os til at levere produkter og service af højeste kvalitet. Vores fokus på proces og udvikling kombineret med en meget fleksibel EU-produktion betyder, at vi er interessante for internationale kæder af enhver art og størrelse”, udtaler Thomas Hansen, som er direktør i Frandsen Project.

Samarbejdet startede så småt op for et par år siden, da Starbucks udviste interesse for designbrandet Rewired fra Frandsen Project, og i dag hænger der således Rewired-pendler i Starbucks caféer overalt i Europa og Mellemøsten. Derudover udvikles der løbende ’custom design’-belysning til flere og flere Starbucks flagship-caféer.