Netop nu er Bloomingville på tur gennem Europa i deres nyindrettede showroom i en lastbil. Chief Stylist, Sanne Korsholm, fortæller om processen bag at indrette det kørende showroom, hvor puslespillet mellem det funktionelle, produktsammensætningen og den rette stemning skulle gå op i en højere enhed.
I anledningen af Bloomingvilles 20 års jubilæum og grundet udfordringerne ved at mødes fysisk i disse tider, har virksomheden valgt at omdanne en lastbil til et kørende showroom. Turen med det rullende showroom bliver et såkaldt roadshow, hvor Bloomingville i to måneder besøger 20 byer og 10 lande.
Turen begyndte i Norge, derefter Tyskland og nu går turen til Frankrig og herefter Spanien, Portugal, Italien, Ungarn, Tjekkiet, Polen og retur til Tyskland, inden det kørende showroom igen vender snuden mod Sverige og Danmark i slutningen af oktober.
”Covid-19-pandemien kræver bestemt, at vi også byder ind med noget nyt, fordi det er blevet sværere at mødes med kunderne ansigt-til-ansigt. Vi må tænke anderledes og opfinde nye måder at nå vores kunder på,” forklarer Sales Director, Camilla Fredberg, til 365DESIGN.
Men hvordan bærer man sig ad med at indrettet et showroom i en lastbil, hvor pladsen er begrænset og mulighederne for kreativ udfoldelse kan være udfordret? 365DESIGN har spurgt Chief Stylist, Sanne Korsholm, hvordan hun og hendes team har båret sig ad, og hvilke tanker der ligger bag indretningen af Bloomingvilles Anniversary Roadshow-lastbil.
Spændende udfordring at koge over 300 kvadratmeter ned til 65
Opgaven for Sanne Korsholm var, at lastbilen skulle være praktisk og rumme alle Bloomingvilles brands samt en julekollektion.
”Det har været en spændende udfordring at skulle gå fra at indrette en messestand på over 300 kvadratmeter til en roadshow-lastbil på kun 62 kvadratmeter. Konceptet er dog det samme som at indrette en messestand blot meget mindre. Når man så skal mere end halvere arealet, så er det klart, at man skal begrænse sig lidt,” forklarer Sanne Korsholm og tilføjer:
”Det var vigtigt for os, at alle kategorier og de fleste produktnyheder fik plads. Men det var en hårfin balance at skabe sammenhæng i indretningen samtidig med at give nok plads til hvert brand. Og så er der et utal af spørgsmål, der skal besvares: Hvad har vi på lager? Hvad er der plads til? Hvad kan se lækkert ud sammen? Og hvilke varer ønsker salgsafdelingerne at vise frem til kunderne – og hvad sælger bedst?”
Lastbilen er blevet indrettet med egetræsgulve og de faste vægge, hvor der kan hænges billeder på, er spartlet og malet. Loftet er malet hvidt med spots, og så er lastbilen også udstyret med aircondition, fordi turen blandt andet går til de varmere himmelstrøg i Europa.
Hvordan har du indrettet lastbilen?
”Det udvendige og indvendige udtryk hænger sammen. Et godt eksempel er, hvordan vi har sammensmeltet kollektionens udtryk i måden, som lastbilen er dekoreret på med et folie af samme billede, som er på forsiden af Bloomingvilles hovedkatalog. Når kunderne træder ind i lastbilen, bliver de mødt af nogle af de samme møbler, som også er på forsiden – der er altså skabt en fin rød tråd, der binder indretningen af lastbilen sammen med lastbilens ydre og hele Bloomingville-brandets fremtoning.”
Inde i lastbilen har hvert brand fået en afdeling hver med Bloomingville på venstre side og søsterbrandet Creative Collection på den højre – Bloomingville Mini er placeret i svanehalsen af lastbilen sammen med julepynt og dekor. Det nye duftbrand, Illume x Bloomingville, er bevidst placeret i indgangspartiet, den såkaldte entré til lastbilen, så kunderne får en velduftende og hjemlig ankomst.”
Bloomingville fejrer 20-års jubilæum og har fået mest plads og fokus. Det passede også fint sammen med den faktor, at Bloomingville netop har introduceret nye polstrede møbler, som var perfekte til at give noget hygge i indretningen.
I hjertet af lastbilen er det virtuelle showroom anbragt i form af en tv-skærm på et rustikt plankebord, så kunderne er omgivet af kollektionerne, imens de får en guidet tur rundt i showroomet på skærmen. Vi har også taget udendørsarealet i brug for at udnytte pladsen maksimalt. Pavilloner bruges til overdækning af et mindre udendørsområde med højborde og barstole, lanterner og loungemøbler, hvor man kan få serveret en lille drink. Loungeområdet fungerer også som et venteværelse i tilfælde af, at der er optaget i lastbilen.”
Hvordan er processen, når man skal indrette en lastbil til et roadshow?
”Lastbilen var som et tomt kanvas og blev leveret kun med hvide vægge og egetræsgulve, lige som vi havde bestilt. Jeg har ikke prøvet at indrette en lastbil før, så jeg havde lavet tegninger først – og det føltes lidt som en legeplads, hvor jeg måtte prøve mig frem.
Indretningsprocessen er noget anderledes end normalt, fordi man skal indtænke mange ting på samme tid, som hvad der er mest praktisk i forhold til at åbne og lukke lastbilen. Derudover skal det være nemt for vores salgsteam at pakke varerne ud og ned. Og så gælder det selvfølgelig om at få mest muligt ud af pladsen. Et vigtigt aspekt i disse tider er også at tage forbehold for Covid-19 og sikre, at der er plads nok ved en fremvisning af kollektionerne, så forholdsregler kan overholdes og forsikre kunderne om et trygt visit.”
Hvordan sikrer du, at stylingen er ens for hver destination på roadshowet?
”Jeg har lavet en guide med billeder, der viser, hvordan man skal style hylde for hylde og for hver reol, faktisk hele væggen. Det står i kronologisk rækkefølge i en mappe, som er fast inventar i lastbilen. Og det har vist sig at være nemt for mine kære kolleger at klargøre lastbilen inden kundebesøg.
Agenter og sælgerne pakker vores boliginteriør sammen, og Johnny har styr på møblerne. Han er lastbilchaufføren og ’on the road’ under hele roadshowet, så han er en stor hjælp for vores kolleger. Drikkevarer er også sendt med sammen med søde sager, og så får hver gæst en souvenir med hjem af lastbilen i miniformat og en lækker champagne.”
Hvad er fordelen ved at tage på et roadshow set fra en stylists perspektiv?
”I begyndelsen var det store spørgsmål: Hvad gør vi? Sender vi varer ned til agenterne, så de kan finde en passende lokation, indrette selv og få det bedste ud af det? Eller skal vi leje en konferencesal på et hotel i forskellige byer i Europa? Der var mange kreative bud på en løsning og alternativer, nu hvor vi ikke tager på messer, men valget faldt på et roadshow.
Vores Anniversary Roadshow-lastbil muliggør, at vi selv bestemmer stilen og looket og sikrer, at udtrykket er ensartet hele vejen rundt, hvad end det gælder layout af katalog til sociale medier og nu til en rullende lastbil. Og som bonus vil vi også få noget eksponering på landevejene rundt i Europa.
Man ved heller ikke, hvad man får, hvis man lejer sig ind i et konferencerum på et hotel. For det første ved man ikke, hvilke faciliteter der er, eller hvordan gulve og vægge ser ud. Stylingen kan nemt falde til jorden, hvis det nu er et blåt gulvtæppe, der ikke lige passer sammen med kollektionens udtryk.”