Der er varslet nye tider hos den frivillige kæde Inbogulve, der står bag Garant og Erhvervsgulve.dk.

Inbogulve Amba var uden ledelse i næsten to år, men fik i august 2020 lukket en aftale med Peter Rønn, der har erfaring fra den frivillige kæde Kop & Kande. En af de væsentligste opgaver for den nye direktør har været – og er fortsat – at få skabt en god og samlende kultur samt at få etableret den nødvendige tillid til hovedkontoret.

”Kæden har manglet fælles fodslag, men vi er på rette vej. Heldigvis kender jeg til fordele og ulemper, muligheder og begrænsninger i frivillige kæder, og jeg ser masser af potentiale her,” indleder Peter Rønn.

”Fagligheden er enormt høj, men tankegangen er traditionel. Nye tider kræver nye tanker, og derfor har vi behov for at ændre retningen lidt. Det er ikke en helt ny kæde, der skal skabes, da grundlaget er supergodt. Der er blot tale om justeringer rundt omkring, samt ny kultur, position og branding, der skal hjælpe os videre – og mere nethandel,” forklarer han.

Ud over det interne fokus på kultur, tillid og uddannelse ligger der en ikke uvæsentlig opgave i at få løftet brandet Garant hos forbrugerne.

”Mange oplever Garant som en smule støvet, så der er behov for et løft af brandet. Det gælder i alt fra branding, udvalg, butiksindretning og personale. Vi består stærkt allerede, men der er potentiale til mere,” reflekterer direktøren.

Ny version af Inbogulve

En kombination af mere synlig ledelse og åben dialog, oprydning i struktur og aftaler samt mere gennemsigtighed i roller og ansvar har været med til at skabe grobunden for en ny version af Inbogulve. Effekten af dette arbejde har allerede vist sig i de seneste regnskaber, hvor både omsætning og bundlinje er øget kraftigt, men også ved at butikkerne har købt mere ind via hovedkontoret – et meget tydeligt tegn på at tilliden er vendt tilbage.

”Vi kan tydeligt mærke og se, at tilliden er ved at vende tilbage. Der er en stor interesse i at få genetableret et godt samarbejde og sikre, at butikkerne i vores kæde får så godt et resultat som muligt. Som hovedkontor er det vores fornemste opgave at hjælpe dem,” siger direktøren til 365DESIGN under Formland-messen.

Peter Rønn er dog klar over, at det ikke udelukkende er den nye ledelse og tilgang, der har givet kæden et løft i 2020 og 2021.

”Vi har – på lige fod med andre i vores branche – nydt godt af danskernes fokus på boligen de seneste to år. Det ses tydeligt i vores øgede omsætning i butikkerne, men vi er også klar over, at der kommer en opbremsning nu. Vi har allerede set det i salget til private, mens salget til erhverv fortsat er højt og forventeligt først falder sidst på året eller i starten af næste år,” forklarer han med henvisning til, at både han og alle i kæden er klar over, at der venter andre tider.

”Vi har vist at vi kan stå sammen og skabe gode resultater i gode tider, men vi skal også bevise det i den kommende tid, hvor forholdende er mindre gunstige. Det bliver for alvor en test af, om vores nye tilgang og det øgede samarbejde har den ønskede effekt,” siger han.

Branchedage på Formland

Ud over at hovedkontoret er rykket tættere på butikkerne, lytter mere og sikrer, at det er de rigtige varer, der købes ind, så arbejdes der også på skabelsen af samarbejde på anden vis. Under Formland havde Inbogulve således en samlet stand på knap 900 kvadratmeter, hvor 15 forskellige leverandører med hver deres stande, samt to stande med egne brands, udgjorde den samlede oplevelse af gulve og gardiner.

De første to dage på messen blev der afviklet branchedage med fokus på uddannelse af og inspiration til indehavere, sælgere og montører, ligesom der blev afviklet en fælles fest torsdag aften. Området blev skærmet af i weekenden, mens HC Tæpper og Rezas deltog som messeudstillere i to ekstra dage.

”Vi var en del af Formland for at skabe en god og stærk kultur, og for at samle folk i vores kæde. Som kædekontor har vi en væsentlig opgave med uddannelse og inspiration, men vi har også behov for at se os selv som en del af boligindretningen – derfor giver det god mening at være på Formland,” forklarer Peter Rønn.

Vi kommer igen næste gang

Blandt de deltagende leverandører var der stor tilfredshed med branchedagene på Formland.

”Vi er leverandør til Inbogulve, og er glade for endnu engang at stå sammen med de andre leverandører de to første dage af messen. Her havde vi tid til at pleje vores relationer og snakke med både butiksejere og butiksfolk, hvilket vi normalt ikke har så meget tid til. Så dagene fungerer både som socialt og fagligt element i vores gode samarbejde,” fortæller Jesper Andersen, Head og Sales hos Rezas.

De to efterfølgende dage var Rezas en del af Formland på lige fod med de andre udstillere.

”De ekstra dage er kun et plus for os, da vi har kunder i andre brancher. Vi har behov for at vise vores tæpper til de bolig- og interiørbutikker, der besøger Formland – og både pleje eksisterende relationer og bygge nye. Derfor fungerer dette perfekt for os, og vi glæder os allerede næste messe i august,” slutter han.

Klavs Brich, indehaver af Garant i Skive, Viborg og Nykøbing fortæller at deltagelse på de to branchedage på Formland var en god oplevelse.

”Det var godt at se og tale med leverandørerne igen. Vi har en god dialog i forvejen, men vi står foran en speciel tid hvor et godt netværk og en god og åben dialog bliver afgørende. Derudover ser vi det som en unik mulighed at se og lære om alle nyhederne – og derfor har det samlet set stor værdi at deltage,” forklarer Garant-indehaveren og slutter af med en kommentar om, at han håber at branchedagene afvikles igen næste år.

 

Fakta
Inbogulve Amba er kædekontor og indkøbsforening bag Garantkæden og Erhvervsgulve.dk.

Inbogulve Amba nåede en rekordomsætning på 617 mio. kr. i 2021, og årets resultat var 35,4 mio. kr. mod 26,5 mio. kr. i 2020 og 1,2 mio. kr. i 2019.

Kæden er en frivillig andelsforening, og overskuddet fordeles forholdsmæssigt blandt butikkerne/andelshaverne.

Kædekontoret har base i Tilst ved Aarhus og servicerer 65 Garant-butikker og 29 gulventreprenører i Erhvervsgulve.dk.

Kontoret består af 30 medarbejdere og håndterer indkøb og leverandøraftaler, fakturering og marketing for kædebutikkerne.

Siden august 2020 har Peter Rønn, der tidligere har været direktør hos Kop & Kande, siddet for bordenden.