Brands & produkter
Kreafunk
– Udfordrer sig selv og produkterne med miljøvenlige alternativer
Det aarhusianske livsstilsbrand Kreafunk har de seneste år udviklet en ny og mere miljøvenlig kollektion, Kreafunk Care. Nu udvides kollektionen med endnu et produkt, og fremtiden byder på flere eksperimenter og udvikling med øget bæredygtighed som mål.
Skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen
Et par øl og en god snak kan nogle gange munde ud i nye ideer. Det oplevede vennerne Ruben Fog-Fredsgaard og Kenneth Melchoff Bahnsen, da de tilbage i 2011 faldt i snak om den daglige irritation ved højtalere, der havde ledninger, og som var i vejen. Kenneth Melchoff Bahnsen havde en ide til en hylde med en indbygget højtaler og dockingstation – et produkt, der både opfyldte praktiske behov, havde en god lyd og ikke mindst var en æstetisk nydelse. Startskuddet til det danske livsstilsbrand Kreafunk havde lydt, og i 10 år har brandet nu udviklet og solgt højtalere med udgangspunkt i idealet om skandinavisk minimalisme – både i produkternes udtryk og i deres nemme betjening.
”Med vores produkter ønsker vi at bygge bro mellem kreativitet og funktionalitet. Vi stræber efter at skabe audioprodukter, som giver en god lyd samtidig med, at de har en æstetisk værdi, så de bliver en del af kundernes udtryk og livsstil,” fortæller Kenneth Melchoff Bahnsen.
Derfor finder man heller ikke Kreafunks produkter på hylderne hos klassiske audioforhandlere, men i stedet præsenteres de i de rette rammer i design-, interiør- og livsstilsbutikker og -webshops rundt om i hele Europa sammen med andre produkter til indretning af hjemmet.
Care-kollektion: Første skridt på vejen mod en mere bæredygtig fremtid
Hos Kreafunk ønsker de konstant at videreudvikle og forbedre deres produkter. I januar 2020 førte dette ønske til lanceringen af den bæredygtige kollektion Kreafunk Care, som repræsenterer en mere miljøvenlig tilgang til måden, som Kreafunk driver forretning på. Kollektionen er således et skridt på vejen mod at blive en mere bæredygtig virksomhed. At indtænke bæredygtige løsninger i elektronikprodukter har dog ikke været lige til.
”Der er nogle tekniske funktioner, som skal bibeholdes, når man ønsker at skabe mere miljøvenlige elektronikprodukter – og det har givet os lidt udfordringer,” forklarer Ruben Fog-Fredsgaard og fortsætter:
”I Kreafunks kultur ligger det dog dybt i os, at vi gerne vil tænke anderledes og tilføre elektronikbranchen noget nyt, og vi tog derfor udfordringen op. Under udviklingen af Care-kollektionen har vi derfor eksperimenteret med forskellige nye materialer, så vi på en gang kan bibeholde den gode lyd og samtidig gøre produkterne mere miljøvenlige.”
Resultatet af eksperimenterne har resulteret i, at 35 procent af plastikken i kollektionen er erstattet med det miljøvenlige materiale hvedestråfibre, samtidig med at højtalerne aTune Care, aGo Care, aJazz Care og aCappella Care har fået skiftet metalfronterne ud med 98 procent genbrugspolyester fra den danske tekstilvirksomhed Gabriel. Også træemballagen til produkterne er blevet grønnere, og Care-kollektionen lander derfor på hylderne i trækasser produceret i FSC-certificeret kejsertræ.
”Med vores produkter ønsker vi at bygge bro mellem kreativitet og funktionalitet. Vi stræber efter at skabe audioprodukter, som giver en god lyd samtidig med, at de har en æstetisk værdi, så de bliver en del af kundernes udtryk og livsstil,"
— Kenneth Melchoff Bahnsen, Kreafunk
En udviklingsrejse
Noget tyder på, at forbrugerne var mere end klar til at se Kreafunks produkter i nye bæredygtige klæder, for efter et års tid på markedet har Care-kollektionen solgt omkring 41.000 enheder. Den gode modtagelse har givet Kreafunk blod på tanden til at udvide kollektionen yderligere. Det niende Care-produkt – den cylindriske højtaler aCappella Care – er derfor netop lanceret. På længere sigt ønsker Kreafunk, at materialevalgene fra Care-kollektionen kan smitte af på resten af brandets sortiment.
”Vi kigger blandt andet på en ny og mere bæredygtig emballage til alle vores produkter. At blive en mere miljøvenlig virksomhed er en rejse, hvor vi hele tiden bliver klogere og løbende implementerer nye tiltag. Vi accepterer, at vi ikke kan komme ud med et 100 procent bæredygtigt produkt, men vi vil gøre så meget, vi kan, der, hvor det giver mening, og hvor vi stadig kan tilbyde et attraktivt produkt,” afrunder Kenneth Melchoff Bahnsen.