Flere danske virksomheder har markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden. Det er greenwashing og vildledende markedsføring, og nu har fem virksomheder fået en indskærpning.
I begyndelsen af december faldt der dom om den første sag om greenwashing. Her var det brandet Liewood, der blev idømt en bøde for fejlagtig markedsføring af baderinge. Da der faldt dom i sagen, var forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen ude og antyde, at dette først var begyndelsen, da der allerede var påbegyndt yderligere 40 sager inden for feltet.
Sagerne handler om markedsføring af bæredygtige produkter. Bæredygtigheden skal kunne dokumenteres eksempelvis i form af dokumentation på, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” siger Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Fem virksomheder indskærpes
Foruden Liewood er yderligere fem sager færdigbehandlet. Disse omhandler vildledende brug af udsagn om bæredygtige produkter i deres markedsføring. Da det er greenwashing og vildledende markedsføring, har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for disse virksomheder. Det drejer sig om de to tøjbrands BeAwear og Braveheart International, Miin, der laver drikkeflasker. Derudover drejer det sig om Føtex, der har markedsførst legetøj som værende blandt andet: ‘Bæredygtigt legetøj skåner miljøet og er produceret under etiske forhold, og så sikrer du dine børns fremtid på kloden, når du vælger økologisk legetøj.’ Men ifølge Forbrugerombudsmanden kan økologisk certificeret legetøj ikke i sig selv begrunde markedsføring som bæredygtigt. Det sidste brand i rækken for nu er lampevirksomheden AndLight, der har markedsført lamper som ‘bæredygtige produkter’ og ‘bæredygtige design’, men virksomheden har ikke oplyst baggrunden for, at de markedsfører produkterne som bæredygtige.
”Generelt vil jeg anbefale, at virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer,” siger Christina Toftegaard Nielsen.
Foto: Pexels
Det er en betingelse for, at § 5 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.