Maison&Objet afholdes i næste uge, og denne gang vil den parisiske designmesse have et særligt fokus på skandinaviske brands. Det fortæller messens danske agent Line Wiinholt, der overfor 365DESIGN kortlægger, hvad man kan se frem til på den traditionsrige design- og interiørmesse.

Om en uge går det atter løs i Paris, når Maison&Objet siger bonjour til tusindevis af besøgende fra hele verden, der endnu engang lægger vejen forbi de store messehaller i Paris Nord Villepinte Exhibition Centre.

Festlighederne foregår fra 5.-9 september, og i år kan designmessen fejre 30 års jubilæum. Det skarpe hjørne vil blive markeret med spændende udstillinger, awards, trendområder, talks og et kosmisk tema for september-messen.

Da den første 2024-udgave af Maison&Objet blev afviklet i januar, var det under temaet Tech Eden, der fokuserede på en alliance mellem teknologi og natur ved at stille det relevante spørgsmål: Kan bæredygtighed gå hånd i hånd med innovation og design? Denne gang bliver det endnu mere højtflyvende, når arrangørerne, i samarbejde med det kreative franske konsulentbureau Peclers Paris, præsenterer de besøgende for messens nye tema: Terra Kosmos, der fremadskuende retter blikket væk fra vores planet og udforsker de muligheder, som verdensrummet gemmer for vores kollektive fremtid.

Netop det nye tema er et must see på Maison&Objet. Det forklarer Line Wiinholt, som er country manager for Promosalons og dansk repræsentant for messen. Ifølge hende bør man som besøgende ikke gå glip af det nye inspirationstema, ligesom hun også anbefaler at tage del i prisoverrækkelsen Designer of the year S24, der denne gang går til belgiske Lionel Jadot, der særligt arbejder med fokus på Hospitality

Line Wiinholt peger også på det nye initiativ Future On Stage, som Maison&Objet lancerer i år som et springbræt til at støtte unge og bemærkelsesværdige talenter inden for indretning, design og livsstil.

Også de tre ‘What’s New’-trendområder får anbefalinger med på vejen af Line Wiinholt, der samtidig fortæller, at man i år har et særligt fokus på Skandinavien.

Hvad kendetegner Maison&Objet i år for danske udstillere?

“Denne gang deltager 74 danske udstillere på en dansk fællesstand i hal 5A arrangeret af SMVdanmark. De danske brands er denne gang blevet markedsført mere på de forskellige M&O platforme. Det skyldes et større fokus på skandinaviske brands via det nye tiltag Rising Talents Awards. En pris der har fokus på – og gives til – brands fra nordiske lande som Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island,” forklarer hun til 365DESIGN.

Blandt de danske prismodtagere finder man designbureauet Christian+Jade samt designduoen Frederik Gustav.

Den aktulle udgave af Maison&Objet skal følge op på den fremgang, som messen oplevede i januar, hvor et stigende antal udstillere og besøgende havde fundet vej til Paris. Således oplevede Maison&Objet i januar en stigning på 9 procent i antallet af udstillere, mens antallet af besøgende steg med 5 procent. Ud af de 2.516 udstillere var 60 procent internationale.

Her ses tal fra januarudgaven af Maison&Objet.