365DESIGN har spurgt nogle af de største messer i Europa om nye tiltag, og hvordan de imødekommer behovene fra udstillere og besøgende. Skal du på Formland Spring 2019? Læs mere her og forbered dig til messen. 

 

Mai-Britt Risvig Flyvholm, projektleder

 

Hvilke nye tiltag præsenterer I på den kommende messe?

Et af de nye tiltag på messen er vores samarbejde med brancheforeningen Horesta, der betyder, at de gastronomiske og meget populære konkurrencer Årets Kok, Årets Tjener, Årets Kokkeelev, Årets Tjenerelev og Årets Receptionist alle liver afholdt på messen. Vi glæder os derfor også til at byde velkommen til hotel-, café og restaurationsbranchen. Et andet nyt tiltag er FSC Design Award-udstillingen. Formland er blevet partner på FSC Design Award, hvilket betyder, at alle 37 deltagende design, herunder vinderen, bliver fremvist på messen i et bæredygtigt univers. Ud over dette er der naturligvis de nye tiltag på vores trendzone og i vores trendcafe.

 

Hvordan sikrer I, at I hele tiden imødekommer behovene fra henholdsvis udstillere og besøgende?

Det er meget vigtigt, at Formland bliver ved med at være platformen for den danske design- og interiørbranche. Som messe skal vi hele tiden være innovative og skabe det bedste mødested for udstillere såvel som besøgende. Sammen med udstillerne skal vi sørge for, at de helt rigtige indkøbere og interessenter besøger Formland. Modsat skal vi sørge for, at vi har de helt rigtige udstillere til at tiltrække de besøgende, da de to ting hænger sammen. Derudover skal vi have visuelt stærke og spændende trendområder, der kan inspirere til mersalg i butikkerne, og som kan vise vejen for de kommende trends og tendenser. Vi skal tilbyde lærerige foredrag med nogle af branchens eksperter, og så skal vi overraske, så man ikke vil gå glip af et besøg på messen.

 

Hvordan skiller Formland sig ud fra andre messer?

Formland er den eneste messe i verden, hvor dansk design er samlet under én paraply. Dette er helt klart en af vores styrker. På andre messer er udstillerne spredt ud mellem mange andre udstillere. Derudover har vi de mest inspirerende trendzoner, som vi laver i samarbejde med nogle stærke designteams.

 

Hvordan vurderer I, at design-, interiør– og møbelmesser generelt vil udvikle sig i fremtiden?

Vi tror, at messerne vil bevæge sig væk fra at være direkte handelsmesser til at blive inspirationsmesser, og denne udvikling er allerede startet. Mange indkøbere og butikker handler året rundt, når behovet opstår. Til gengæld bruger de messerne til at finde nye leverandører, til at blive inspireret og til at netværke med eksisterende leverandører. Det er derfor vigtigt for udstillerne at være synlige på messerne for at være top-of-mind, når butikkerne skal vælge brands. Ordrerne kommer ikke af sig selv, og som udstiller er man nødt til at gøre sig attraktiv over for indkøberne. Det kan ikke gøres via ren markedsføring, men kan iscenesættes på en messe. Selv om onlineplatformene vokser, så vil messerne bestå, da der er brug for analoge platforme, hvor man kan sanse produkter, mærke kvaliteten og netværke. Det er når mennesker mødes, at forretninger opstår, ideer skabes og bånd bindes.

 

FAKTA

Hvornår afholdes messen: 31. januar – 3. februar 2019
Hvor afholdes messen: MCH Messecenter i Herning
Antal udstillere seneste vintermesse: 400
Forventet antal udstillere til kommende messe (ca.): 390
Antal besøgende seneste vintermesse: 11.000
Antal besøgende til kommende messe (ca.): 12.000