Hvis man som designbrand ønsker at indstille et produkt til én af de anerkendte designpriser, så nærmer deadline sig. Som noget nyt har man i år tilføjet kategorien ’cirkulært design’.

Der er mange priser, der florerer i designbranchen, men én af de mest eftertragtede og prestigefyldte er uden tvivl den tyske The German Design Award.

Prisen uddeles hvert år i de tre overordnede kategorier ’Excellent Product Design’, ’Excellent Communications Design’ og Excellent Architecture’, men i år har man valgt at tilføje kategorien ’Circular Design’, der, som titlen antyder, skal sætte fokus på – og belønne – særligt innovative løsninger, der implementerer de nuværende mål inden for cirkulær økonomi og giver inspirerende impulser.

German Design Award er en international designpris, som uddeles af German Design Council, der blev etableret tilbage i 1953. Hvert år indsender mere end 4.000 brands fra over 60 forskellige lande en ansøgning til prisuddelingen i en eller flere af de overordnede designkategorier i forsøget på at blive udvalgt til én af de designmæssige hædersbevisninger.

Som designbrand skal man dog skynde sig, hvis man har et produkt, man ønsker indstillet til en German Design Award. Deadline for registrering og ansøgning er nemlig 6. september 2024. Du kan læse mere og registrere dig her.

Et vigtigt redskab til at forblive synlig og relevant

Til at vurdere de mange indsendte ansøgninger til German Design Award sidder en jury bestående af 37 vigtige profiler fra den kreative branche. Blandt jurymedlemmerne finder man to danskere – Julie Hjort, der er Director of Sustainable Transformation hos Danish Design Centre samt Oanh Nguyen Henriksen, der er partner og director of business development & communications hos arkitektfirmaet Dorte Mandrup.

En af de tidligere jurymedlemmer er den danske designer og trend forecaster Nina Bruun fra Nina Bruun Design Studio. Hun blev en del af German Design Council i 2017, og i 2021 blev hun interviewet af 365DESIGN i forbindelse med den prestigefyldte designpris. Her kan du genlæse hendes svar.

Hvorfor har du valgt at blive en del af juryen?

”Det er forbundet med stor glæde at være en del af juryen. Det er først og fremmest virkelig spændende at være med til at anerkende de mange dygtige brands ude i den store verden. Det giver et godt indblik i udviklingen i branchen, og derudover er det fantastisk at arbejde sammen med de mange spændende profiler i branchen under bedømmelsen og udvælgelsen af vinderne.”

Hvorfor mener du, at German Design Award er vigtig for danske virksomheder?

”Den danske designbranche i sin helhed er allerede en særligt bemærket spiller på det internationale marked. Prisen er et vigtigt redskab til at forblive synlige og relevante på et marked med mange internationale og dygtige spillere. En ting, som de færreste nok tænker på, er, at der i løbet af jurydagene er mere end 50 af de vigtigste profiler i branchen, som bruger deres fokuserede energi på at gennemgå alle de indsendte produkter. Det giver et øget og koncentreret fokus og udbreder kendskabet af produkter og brands.”

Hvad kan danske virksomheder bruge en German Design Award-pris til?

”Prisen er en anerkendelse i sig selv at blive udvalgt blandt de mange indsendte produkter, men det er også et ideelt værktøj i forbindelse med markedsføring og PR. Så hvis prisen bruges rigtigt, kan den give et stort udbytte.”