Formland er kendt for sin inspirerende trendzone og farverige trendcafé, som hvert år designes af udvalgte stylister. Her kan du læse om de forberedelser, der lægger forud for stylisterne fra Studie FlyHelsted og Atelier Cph, når de skal indrette og style henholdsvis trendzonen og trendcaféen på Formland Spring 2020.
Artiklen er bragt i 365DESIGN Formland Spring 2020.
Studie FlyHelsted
Hvorfor er deltagelsen på Formland vigtig for Studie FlyHelsted?
Det udfordrer og rykker os som rumdesignere. To gange årligt designer vi et butiks- og cafékoncept med farver, overflader og identitet, som afspejler et nedslag i tiden. Det kræver, at vi holder os orienteret – både indenfor indretning, design, politiske strømninger og nye spirende tendenser. Det er både sjovt og udviklende, og det giver os en knowhow, som vi kan bruge i mange af vores andre projekter.
Hvad lægger I vægt på, når I designer Formlands trendzone?
Vi lægger vægt på at skabe en inspirerende totaloplevelse for beskueren. Når vi designer et område på Formland, skal de deltagende på messen kunne omsætte vores ideer til deres egen butik.
Hvilke tanker gør I jer om de besøgendes oplevelse af trendzonen?
Trendzonen skal afspejle et nedslag i tidens trend men også tage udgangspunkt i det, som er på markedet nu og her. Vi kan ikke ramme alles smag hver gang, og nogle gange skal oplevelsen også sætte sig, før den kan omsættes, men vi prøver at udvælge og sammensætte nogle produkter, der skal give inspiration og skabe refleksion.
Hvordan planlægger I jeres eget besøg på Formland?
Når vi besøger Formland, foregår det med sanserne. Vi skal ud og føle og mærke på alle de produkter, som vi har kigget på i forbindelse med vores udvælgelse til trendzonen. Det er altid dejligt at mødes og snakke med folk, og vi oplever ofte, at produkterne vokser på os, når vi hører de historier, som ligger bag produktudviklingen.
Atelier Cph
Hvorfor er deltagelsen på Formland vigtig for Atelier Cph?
Det er fantastisk at samarbejde med teamet fra Formland – både håndværkerne og de kreative, som skal bygge ud fra vores design. Vi får en masse frihed til at skabe et inspirerende rum for de besøgende, og det er interessant for os at arbejde i en større skala og i 3D. Normalt arbejder vi generelt meget konceptuelt, og det forsøger vi at oversætte til Formlands trendcafé.
Hvad lægger I vægt på, når I designer Formlands trendcafé?
Rummet er indrettet ud fra princippet om at mikse et enkelt, funktionelt og kubistisk ydre med klassiske interiørløsninger fra 70’erne, hvor materialer som egetræ, teak og terrakotta-mursten giver stedet tekstur og materialitet. De organiske håndlavede elementer kommer ind i form af skulpturer og vægkunst. Det overordnede koncept for trendcaféen er The Artist Home, som er inspireret af arkitekters og kunstneres villaer, hvor objekter, bøger, skulpturer og kunst giver hjemmet identitet og personlighed.
Hvilke tanker gør I jer om de besøgendes oplevelse af trendcaféen?
Vi vil gerne give de besøgende ny inspiration til, hvordan de kan benytte nye materialer til at opbygge stylinguniverser. Materialekombinationer og taktilitet er vigtige for at skabe et inspirerende rum i fysiske butikker, men også for universer, hvor der eksempelvis kan tages billeder til diverse SoMe-kanaler.
Hvordan planlægger I jeres eget besøg på Formland?
De første dage inden messen starter, skal vi færdigbygge trendcaféen, vores skulpturer og vægmaleri, ligesom vi skal have styr på vores forskellige udstillinger med produkter fra udstillerne på Formland. Når messen starter, ser vi frem til at besøge trendzonen og se de nye kollektioner fra de mange udstillere.