Rekordmange online-forbrugere er alligevel klar til at shoppe, når Black Friday løber af stablen. Det viser helt nye tal fra Dansk Erhverv.

Det er ikke mere end en uge siden, at forventningerne til årets Black Friday-udsalg var mere end beskedne.

På baggrund af en analyse vurderede Dansk Erhverv nemlig, at forbrugsfesten vil blive en afdæmpet en af slagsen, da der vil blive brugt 20-25 procent færre udsalgskroner end i 2022. Nu har man dog kigget lidt dybere i krystalkuglen hos erhvervsorganisationen, og på baggrund af en spritny e-handelsanalyse, er spådommene nu væsentligt mere optimistiske. Faktisk kan årets Black Friday gå hen og blive ganske voldsom.

Det vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, på baggrund af den nye e-handelsanalyse, hvor over halvdelen af de adspurgte forbrugere svarer, at de vil shoppe i forbindelse med årets Black Friday.

”Vi har i lang tid oplevet meget tilbageholdende forbrugere, så mange var sikkert begyndt at tvivle på, om forbrugerne overhovedet kunne finde deres pung. Derfor er det en virkelig god nyhed, at rekordmange online-forbrugere vil handle i forbindelse med Black Friday. Holder forbrugerne ord, så kan det blive et virkelig flot salg,” lyder det fra e-handelsdirektøren.

Stilhed før stormen

Optakten til årets Black Friday har været mere stille end tidligere. Det skyldes, at ekstra mange i år har udskudt køb i forventning om at gøre et kup til Black Friday, hvilket ikke overrasker e-handelsdirektøren:

”Nej, den tendens har været støt stigende de seneste år, men lige netop i år, hvor forbrugerne generelt har været meget tilbageholdende, giver det ekstra god mening. Det kan også have betydning for købsintentionen; der kan både være et ‘indestængt’ købsbehov, som de mange tilbud nu prikker hul på, og så er der selvfølgelig hele tanken om at gøre et kup, når økonomien er lidt mere usikker end tidligere.”

Selvom rigtig mange online-forbrugere forventer at være aktive Black Friday, så tyder det dog på, at den større økonomiske usikkerhed får indflydelse på årets udsalgsbrag. I hvert fald viser analysen et markant fald i andelen af online-forbrugere, der forventer at bruge mere end 5.000 kroner. Medianbudgettet ligger dog fortsat på 2.000 kroner, ligesom det har været tilfældet de seneste år.

”Der er skruet ned for de helt dyre køb, men vi er altså heller ikke ude i, at forbrugerne bare skal ned og snolde for en 5’er. Sammenholdt med den store købsintention lover det ganske godt,” forsikrer Niels Ralund.

De danske netbutikker kan – udover de købsklare online-forbrugere – også glæde sig over, at online-forbrugerne især forventer at handle i danske netbutikker.

Foto: Unsplash