Forbrugerombudsmanden skærper nu tilsynet med både grøn markedsføring og markedsføring via influencere. Forbrugerombudsmanden vil i højere grad gribe ind, hvis der sker overtrædelser.
Forbrugerombudsmanden varsler skærpet tilsyn med både grøn markedsføring og influencer marketing. Her lyder det blandt andet, at tilsynsmyndigheden i de senere år haft fokus på grøn markedsføring og derigennem virksomheders udsagn om blandt andet bæredygtighed, miljø og klima.
Sidste år vurderede Forbrugerombudsmanden, at en række virksomheder overtrådte markedsføringsloven:
“Vi har desværre set en hel del overtrædelser, hvor virksomheder har markedsført sig som mere grønne, end de er. Hvis en virksomhed markedsfører sit produkt som for eksempel bæredygtigt, så skal den kunne dokumentere, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for kommende generationer. Det bør virksomhederne have kendskab til i dag, og derfor vil tilsynet blive skærpet i den kommende tid, hvis reglerne ikke overholdes,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Fire virksomheder blev i den forbindelse politianmeldt.
Der holdes skarpt øje med influenceres marketing
På det digitale område vil Forbrugerombudsmanden også gribe ind i højere grad end tidligere, hvis de særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge overtrædes. Det gælder især over for influenter, som har mange børn og unge blandt deres følgere, og over for virksomheder, der bruger influenter i deres markedsføring:
“Influenter med mange børn og unge i følgerskaren, skal overholde de særlige regler i markedsføringsloven, som skal beskytte børn og unge. Virksomheder, der bruger influenter til at markedsføre deres produkter, har også et stort ansvar for at sikre, at reglerne overholdes. Vi har vejledt influenter og virksomheder og inviteret dem til informationsmøder om reglerne. Jeg må derfor formode, at de i dag kender reglerne, og skulle der ske overtrædelser, vil jeg i højere grad gribe ind i dag end hidtil,” fortæller Torben Jensen videre.
I alt har Forbrugerombudsmanden afsluttet 7.721 sager i 2023. Heraf er omkring 1.600 blevet afvist fordi Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke er sket en overtrædelse af lovgivningen eller med henvisning til Forbrugerombudsmandens begrænsede ressourcer og prioriteringsadgang. Knap 1000 af henvendelserne er oversendt til anden myndighed eller henvist til et ankenævn.