USA er blevet ramt af en omfattende strejke blandt havnearbejdere på den amerikanske østkyst, og det kan få store konsekvenser for danske virksomheder og deres julehandel.
Panderynkerne er blevet dybe hos mange danske virksomheder, efter en massiv havnestrejke har ramt USA.
Omkring 45.000 havnearbejdere på den amerikanske Østkyst og i Golfkysten indstillede tirsdag morgen dansk tid arbejdet på grund af strandede overenskomstforhandlinger. Det betyder, at containerskibe fra hele verden – enten på vej ind eller ud af de 14 berørte havnebyer – må ligge i kø og vente på, at havnearbejderne genoptager arbejdet. En proces der er allerede nu skaber problematiske ringe i vandet hos forsyningskæder verden over. Det skriver Børsen.
Også danske virksomheder er omfattet af strejken – heriblandt det danske designbrand Maileg, for hvem USA er deres største marked. Mailleg, der sælger legetøj, interiør og babytøj, har allerede skippet de fleste julevarer afsted ombord på containerskibe mod den amerikanske østkyst, men nu risikerer virksomheden, at mange varer ikke når frem i tide til at ligge under de amerikanske juletræer.
“Vi mangler en tredjedel af julen, så vi ligger lidt og padler rundt og prøver at finde ud af det. Det er stadig tidligt, men vi ved, at én dag giver seks-syv dages forsinkelse,” siger Erik Mailil, adm. direktør i Maileg til Børnsen.
Ifølge Peter Sand, chefanalytiker i analysehuset Xeneta, er det mest oplagte scenarie en strejke på fem til syv dage, og bliver det tilfældet, bliver Maileg nødt til at kigge på at fragte nogle af de varer, der egentlig skulle sælges i Danmark, med fly til USA vel vidende, at priserne på luftfragt i øjeblikket kun går opad.
“Lige nu ved vi ikke helt, hvad status er. Og lad os se, hvor galt det går. Jo længere tid der går, jo værre bliver det selvfølgelig,” Erik Mailil til Børsen
Worst-case scenario
Håbet hos alle parter er en hurtigt overstået strejke, men ifølge Peter Sand kan situationen blive “virkelig smertefuld”, hvis Biden-administrationen tvinger ILA-medlemmerne tilbage i arbejdstøjet, da det kan skabe næsten uoverskuelige konsekvenser for både leveringstider, logistikkæder og fragtpriser.
“Så udfører de arbejdet i slowmotion de næste 80 dage og strejker derefter igen. Skrækscenariet er en havnestrejke, der varer en måned. Selv 14 dage ville være rimelig rædderligt. Der er vores udgangspunkt, at politikerne ikke vil kunne sidde det overhørig,” siger han.
Mere end 68 procent af containerimporten ind i USA og 56 procent af eksporten ud af USA løber igennem havnene på Østkysten og Golfkysten.
Foto: Unsplash