Det er særlig én forventning, der får forbrugere til at springe de ‘almindelige’ netbutikker over og shoppe direkte hos producenten. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.
Køb direkte hos producenten – udenom forhandlerne – har fået en del opmærksomhed de senere år. Begrebet kaldes Direct to Consumer (D2C) og ser man på de nyeste tal, så er konklusionen, at D2C også har vundet indpas hos danske forbrugere. I hvert fald svarer knap hver femte (17 procent) i en analyse fra Dansk Erhverv, at de foretrækker at handle D2C.
Det er mest populært at D2C’e den hos de yngre forbrugere, mens de ældre helst vil handle i ‘normale’ netbutikker. I tidligere analyser har de primære grunde til det valg været, at man som forbruger forventer at få en bedre sikring af kvalitet og adgang til de nyeste produkter hos en D2C.
I den seneste analyse er det dog forventningen om en bedre pris, der topper listen. Cirka 4 ud af 10 forventer at opnå en bedre pris på produkterne ved at handle direkte gennem producenterne egen webshop. Den udvikling overrasker ikke Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv:
”Vi har generelt set et større fokus på pris i forlængelse af den generelle økonomiske usikkerhed, så det er helt naturligt, at det også spiller en rolle her.”
Prisen skræmmer
Interessant nok så viser analysen også, at forventningen om, at prisen er højere hos producenten, er den største barriere for at prøve D2C. Der er også en vis nervøsitet for prisen for levering og muligheden for returnering.
”Det er interessante tal, som både D2C’er og almindelige netbutikker kan bruge. Der er i hvert fald et potentiale i at være skarp på prisen og kommunikere tydeligt om levering og returnering,” pointerer Carsten Rose Lundberg.
Carsten Rose Lundberg mener også, at den stabile og relativt høje andel af forbrugere, der foretrækker at handle direkte hos producenten, bør få flere producenter til at overveje, om de skal kaste sig over det.
”Man får som producent mulighed for at indsamle en masse værdifulde data, der blandt andet kan bruges til at udvikle produkter, blive klogere på målgrupper eller forbedre servicen.”
Foto: Unsplash