Udbuddet af møbler, der er certificeret med enten Svanemærket eller EU-Blomsten, er stærkt stigende. Mere end hver anden dansker foretrækker et møbel, der er Svanemærket fremfor et ikke-mærket møbel.
Udbuddet af miljømærkede møbler er stærkt stigende. Det fastslår Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.
I dag leverer mere end 75 møbelvirksomheder miljømærkede møbler til det danske marked, hvilket er en stigning på 163 procent i forhold til 2016. Alene det sidste år er virksomheder som Montana, Takt, FDB Møbler, Houe, Hay og Fumac kommet på listen over virksomheder, der tilbyder certificerede møbler.
“Vi oplever i disse år en markant vækst inden for miljømærkede møbler. Den samme tendens ses i resten af Norden. Det stigende udbud er i høj grad drevet af en stor interesse fra det professionelle marked, hvor vi ser en øget efterspørgsel fra både offentlige og private virksomheder, fortæller Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark, i pressemeddelelsen.
Men også hos forbrugerne oplever Miljømærkning Danmark en øget interesse i miljømærkede møbler.
Ifølge en forbrugerundersøgelse, som IPSOS gennemførte for Nordisk Miljømærkning i 2019, foretrækker 55 procent af danskerne svanemærkede møbler frem for ikke-mærkede møbler. Det er næsten dobbelt så mange som i 2017, hvor tallet var 30 procent.
”Når mere end hver anden dansker foretrækker et svanemærket møbel frem for et ikke-mærket møbel, er det et klart signal om, at Nordens officielle miljømærke står rigtig stærkt i forbrugernes bevidsthed. 93 procent af danskerne kender Svanemærket, og 66 procent ser i dag efter mærket, når de vælger varer. At forbrugerne bruger Svanemærket til at finde rundt i junglen af miljøbudskaber skyldes især, at hele 76 procent har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket. Endnu er udvalget af forbrugermøbler begrænset, men potentialet er altså kæmpestort,” lyder det fra Martin Fabiansen.
Svanemærket er Nordens officielle miljømærke, mens EU-Blomsten er det officielle europæiske miljømærke. Svanemærket og EU-Blomsten er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er stærke redskaber til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.
Foto: Unsplash