Her får du fem gode råd til, hvordan du skal designe produkter og emballager, så du får mest ud af din farvedesignstrategi.

Farvedesign bygger din identitet. Derfor lægger virksomheder meget vægt på farvevalg i branding-øjemed. Hvis du for eksempel så en Coca-Cola, uden at navnet fremgik på flasken, ville du stadigvæk kunne kende mærket blot på farverne.

Men farvedesign er ikke bare noget, man kan ignorere, når brandet først er etableret – tværtimod. Nedenfor finder du fem gode råd til, hvad du og din virksomhed skal tage højde for, når I lægger en strategi for jeres farvevalg i logo, emballage med videre.


Fem gode råd
  1. Kend dine brandværdier
    Den første regel om godt design handler om at forblive loyal over for virksomhedens historie og persona. Dette gælder både for dine farvevalg og din emballage. Eksempelvis bruger mange miljøvenlige mærker grøn og blå eller vælger at benytte bæredygtige emballagematerialer, såsom genbrugspapir.


  2. Kend din kunde
    Hvis din målgruppe er en travl husmor, går hun så op i, om emballagen er kreativ? Nej –  hun går efter det minimalistiske, farvekonstante og letlæselige produkt. Kultur, alder, køn og økonomisk status spiller betydelige roller i forhold til, hvordan dine kunder oplever farve. Kend deres liv, så du kan målrette dine farvestrategier.


  3. Farven som disruptor
    Gå ikke altid med ‘farve-strømmen’. Hvis du som kunde er på udkig efter en ny økologisk shampoo, er det svært at differentiere ét produkt fra et andet, når de er alle grønne. Så nogle gange er det okay at tænke ud af boksen. Du kan med fordel udnytte dine konkurrenters valg til at gå i den modsatte retning, eller gøre noget uventet og uset inden for din niche, som for eksempel rød og sort emballage til et miljøvenligt mærke.


  4. Levetid på hylden
    Levetid på hylden handler i denne sammenhæng om, hvor længe varen er på hylden, før en kunde vælger at købe den. Farvedesign er en af de eneste faktorer, der engagerer og kommunikerer med kunderne, når de handler. Selv om kunderne kan være loyale over for et bestemt mærke, ser de efter farverne på emballagen, før de læser produktbeskrivelsen.


  5. Test
    Hvis du er i tvivl om dine farvevalg, er der en enkel måde at teste det på. Uanset branche kan du drage fordel af prototyper i fokusgrupper. Begræns det til to eller tre farvevalg, og lad dine testpersoner tage et demokratisk valg om, hvad der fungerer bedst for dem. Tag kritikken til dig og vær åben.


    Kilde: Color Marketing Group