Efter mange år i glemmebogen er keramik kommet tilbage i et væld af former, materialer og glasurer. Produkterne brændt i ler har fået plads i de danske hjem, og det kan mærkes både hos de selvstændige keramikere og de etablerede brands. 365DESIGN har talt med Studio Aarhus og Knabstrup Keramik, som har hver sin tilgang til keramikken.
Artiklen er bragt i 365DESIGNs Formland messetillæg – Formland Autumn 2020
Studio Aarhus
Solveig Stilling, designer
Hvorfor har du valgt at satse på keramik?
Jeg er uddannet skrædder og tekstildesigner med speciale i overfladedesign. Efter nogle år med arbejde i fashionindustrien fandt jeg ud af, at den ikke tiltalte mig. Jeg ville stadig gerne arbejde kreativt, men med et andet materiale end tekstil. Min kærlighed faldt på keramik, som for mig er et nemt og sjovt materiale at arbejde med. Materialet giver mig mulighed for at eksperimentere med farver og især overflader, samtidig med at jeg kan holde produktionen i Danmark ved at arbejde hjemmefra i mit eget værksted.
Hvad kendetegner keramikken fra Studio Aarhus?
Nøgleordet for Studio Aarhus er storytelling. Jeg synes, at produkter bør have en historie at fortælle, så de har en større værdi, og man har lyst til at beholde dem i længere tid. Derfor er der også en historie bag alle Studio Aarhus’ produkter – gerne koblet med humor, hvor det perfekte hyldes i det uperfekte. Et eksempel er Dobbeltkopperne, der fås i tre varianter, og som fortæller historien om forløbet af kvindekroppen: Den første er den smukke, unge selfie-dronning, den næste er moren og barnet, og den sidste er den frodige dame.
Hvilke trends ser du inden for keramik lige nu?
Lige nu ser jeg to spor: På den ene side er der trenden med de jordede, terracotta-farver, og på den anden side er der trenden med masser af farver. Derfor afspejler mine produkter netop disse to trends. Den ene del af mit sortiment er holdt i jordede tone-i-tone farver, og den anden del har fuld knald på farverne.
Hvilke produkter ser du særligt frem til at vise på Formland?
Jeg glæder mig til at fokusere på, at mine produkter afspejler de to ’trendspor’. Før har jeg mikset alle farverne sammen, men nu vil jeg prøve at lave to universer, der er skarpt delt op. Jeg tror, at det kan spille smukt op til hinanden, og jeg glæder mig til at se, hvordan kunderne tager imod det.
Knabstrup Keramik
Michael Knudsen, Marketing Director & Partner
Hvorfor har I valgt at satse på keramik?
Først og fremmest fordi vi har en passion for keramik. Kombinationen af form, materiale og glasur er meget fascinerende at arbejde med, og de valg, der bliver truffet i udviklingsprocessen, har afgørende betydning for det endelige produkt. Den samme formgivning kan eksempelvis blive til to meget forskellige produkter afhængigt af, om du producerer det i stentøj, fajance eller terracotta. Når du oveni det skal vælge glasur i alle dens afskygninger, bliver det naturligt en både kreativ, spændende og udfordrende proces at ramme det rigtige produkt. Herudover tror vi på, at keramik er kommet for at blive, og at det vil have en fast plads i både de danske og europæiske hjem i mange år fremover.
Hvad kendetegner keramikken fra Knabstrup Keramik?
Keramikken fra Knabstrup er en kombination af gamle klassiske produkter fra fortiden, kombineret med nye formgivninger udviklet med nutidens keramikere. Vi har en ambition om at dyrke det keramiske kunsthåndværk, hvorfor vi eksempelvis har både unika og limiteret produktion i vores sortiment. Vi tør udfordre det eksisterende og afprøve anderledes formgivninger og glasurer.
Hvilke trends ser I inden for keramik lige nu?
Vi oplever, at keramik er populært som aldrig før, og at den udvikler sig i mange retninger. Det har været undervejs i lang tid, men topper lige nu. I Danmark er interessen for vintage-keramik på sit højeste, og gamle danske klassikere bliver solgt for store summer. Keramikken har fået en renæssance, og ler passer perfekt ind i nutiden, hvor ro, autenticitet og sanselighed er i centrum og en mangelvare hos mange. Vi ser flere og flere små selvstændige keramikere med stor succes, hvilket er i tråd med den øgede opposition mod brug-og-smid-væk-kulturen. Flere sætter i stigende grad pris på keramikken og det dedikerede menneske, der ligger bag figuren, tekanden eller vasen. I et lidt bredere perspektiv har reaktive glasurer på særligt stentøj været populært i de seneste år. Forbrugeren har taget det unikke og særegne udtryk til sig, og i dag sætter man pris på, at alle produkter har sit eget særlige udtryk. Vi ser også en tendens til øget fokus på formgivning – særligt formgivning, der bryder rammerne og er unik for sin formgivning mere end selve glasuren.
Hvilke produkter ser I særligt frem til at vise på Formland?
På Formland glæder vi os til at lancere urtepotteskjulere, redskabsholdere og dyrkningspotter i højtbrændt terracotta i reaktive glasurer. Derudover ser vi specielt frem til at vise en nyfortolkning af vores klassiske Knabstrup-vase. Det er et af vores bedst sælgende produkter, og vi tror på, at den gamle klassiske form fra 1940’erne stadig har en plads i forbrugerens hjem i dag. Den er inspireret af fortiden, men klar til fremtiden.