Sidder du og tænker, at du skal i gang med at udforske AI’s muligheder? Og er du lidt forpustet ved tanken? Så får du her nogle tips til, hvordan du arbejder med og bliver bedre til at udnytte AI som værktøj.
Mediebureauet dentsu har samlet syv lynhurtige nøgleprincipper, som gør dig klar til at tage første skridt mod at integrere AI i din marketingstrategi. Husk, at det handler om at eksperimentere, lære og tilpasse undervejs.
- Eksperimenter: Udforsk AI’s muligheder uden forventninger til, at du skal lykkes hver gang
- Små skridt: Start med enkle projekter og udvid gradvist
- Fejltolerance: Lær af fejl og justér din tilgang
- Agilitet: Vær fleksibel og tilpas dig nye udfordringer
- Samarbejde: Involvér forskellige fagområder og lær af hinandens erfaringer med AI
- Kreativitet: Tænk nyt og udfordr status quo. AI handler ikke kun om at effektivisere
- Nysgerrighed: Vær åben for nye idéer og læringsmuligheder
For at kunne stole på AI-drevne beslutninger bør du kontinuerligt evaluere på effekten af dine AI kampagner og lave tilpasninger baseret på din data:
Måling: Evaluering af effekten af AI-drevne kampagner.
At bruge AI er ikke et succesparameter i sig selv, derfor skal du vurdere dine AI-initiativer på samme måde, som du gør med de andre marketinginitiativer, du sætter i søen. Bruger du AI til at lave SEO-tekster, får du så de resultater, du er vant til? Er det bedre eller dårligere?
Tilpasning: Løbende optimering af AI-modeller baseret på data.
Når du har målt på dine initiativer og ved, hvad der performer og ikke performer, kan du bruge disse indsigter til at forbedre dine prompts, data eller hvad dine hypoteser siger, der skal forbedres. Ligesom med så meget andet i marketing, handler det om at teste og lære – AI er ingen undtagelse.
Eksempler på AI-programmer til marketers
Selvom ChatGPT og andre GenAI tools er relativt nye, har AI været anvendt i marketing i længere tid. Her er en oversigt over nogle AI-programmer og deres anvendelser inden for marketing:
Google Ads Smart Bidding: Dette AI-baserede værktøj bruger machine learning til at optimere dine Google Ads-kampagner automatisk. Det kan hjælpe med at maksimere konverteringer, forbedre ROI og reducere omkostninger pr. konvertering ved at justere bud og budgetter i realtid baseret på brugeradfærd.
Chatbots: AI-drevne chatbots har også være tilgængelige før ChatGPT, og har været brugt til at automatisere kundeservice og support ved at besvare almindelige spørgsmål, løse problemer og guide kunder gennem købsprocessen. De kan forbedre kundeoplevelsen ved at være tilgængelige 24/7 og reducere svartider.
Predictive Analytics Tools: Disse værktøjer anvender AI til at analysere store mængder af data og forudsige fremtidige tendenser og adfærdsmønstre. De kan hjælpe med at identificere potentielle kunder, forudsige købsadfærd og tilpasse marketingkampagner for at øge konverteringsraten.
Recommendation Engines: Disse AI-drevne værktøjer analyserer kundeadfærd og præferencer for at foreslå relevante produkter eller indhold til brugerne. De kan forbedre konverteringsraten ved at tilbyde skræddersyede anbefalinger og øge kundetilfredsheden.
Kilde: dentsu
Foto: Unsplash