”2018 endte desværre med et dårligere resultat end forventet,” fortæller Marketing Manager, Christina Alexandra Volmer, der havde forventet, at Gran Livings høje vækst ville fortsætte i 2018. Det igangværende år tegner dog allerede mere positivt. 

En ekstrem varm sommer, der varede fra maj til september, og en stor kinesisk privat label-kunde, der ikke leverede den forventede omsætning, er forklaringen på et utilfredsstillende 2018-regnskab for Gran Living, som også står bag brandet Aytm.

”2018 endte desværre med et dårligere resultat end forventet. Vi havde forventet, at den høje vækst i 2017 på både private label og Aytm ville fortsætte i 2018. Desværre stagnerede salget på vores private label, mens vi på Aytm så en lille stigning dog væsentlig mindre end budgetteret,” fortæller Marketing Manager hos Gran Living, Christina Alexandra Volmer, til 365DESIGN.

I 2018 indkasserer Gran Living en bruttofortjeneste på 12,4 mio. kroner. Sammenlignet med 2017 er det et fald på 1,8 mio. kroner. På bundlinjen dykker Gran Living med 4 mio. kroner og lander således et resultat på -1,6 mio. kroner i 2018.

Ifølge Christina Alexandra Volmer findes forklaringen på den faldende vækst i en stor kinesisk omsætning, der ikke blev indfriet, men som var blevet stillet i udsigt, samt det danske sommervejr.

”Den rigtige gode sommer i 2018 fik kunderne til at fokusere på udendørsprodukter. Der var ikke nok varer, som blev omsat hverken ude i butikkerne eller online.  August, september og oktober var hårdest, da butikkerne ikke var kommet af med deres udsalgsvarer og derfor ikke købte nye varer,” forklarer hun.

 

Negativt årsregnskab afliver ikke forventninger til 2019

Trods 2018-regnskabet tog en uventet drejning, så stopper det ikke Gran Living fra at sætte positive forventninger til det igangværende regnskabsår.

”Vi har store forventninger til 2019, som også er startet super godt. De første 4,5 måneder har vi fulgt budgettet både på private label og Aytm. For Aytm forventer vi, at Kina bliver det største land for os, hvor vi oplever stor efterspørgsel på både vores design og på at skabe hele Aytm-universer gennem shop in shops og pop-up shops,” smiler Christina Alexandra Volmer.

Ifølge Christina Alexandra Wolmer har Aytm oplevet vækst på kontraktmarkedet i Europa, USA og Kina. Hun mener, at det er resultatet af, at brandet blandt andet deltog i den tyske møbelmesse i Køln tidligere på året. En tydelig stigende interesse fra presse, stylister og influencers og gentagende ordrer fra eksisterende kunder er også med til at sætte de positive forventninger til 2019.

Nøgletal for Gran Living A/S
(i 1000 kroner) 2018 2017 2016 2015
Bruttofortjeneste 12.497 14.245 9.774 3.545
Driftsresultat -742 4.090 1.455 -2859
Årets resultat -1620 2.389 199 -2.304
Egenkapital -350 885 -914 -1.113