En ny analyse fra DIBS forudsiger, at e-handlen stiger med 23 procent i 2018. Få tips til forbedringer af din webshop og bliv en del af den fremstormende e-handel.

De danske forbrugere bliver stadigt gladere for at shoppe online. E-handlen vil således stige 23 procent i 2018 sammenlignet med det samlede forbrug for e-handel i 2017. Det betyder, at det samlede forbrug for dansk e-handel vil løbe op i svimlende 133,5 mia. kroner, fortæller en analyse fra DIBS.

Motivationen for onlinehandlen findes i bekvemmelighed og at spare tid i hverdagen. DIBS beskriver i analysen, at forbrugerne helst vil klare så mange indkøb som muligt online, så de kan bruge deres tid på andre ting og undgå lange køer.

Mobilen bliver en mere og mere foretrukken platform, da den hos mange forbrugere altid er ved hånden.

Det er ikke kun mobilen, som har ændret forbrugernes adfærd de seneste år. Sociale medier har også påvirket de nordiske shoppere. En tendens er nemlig, at forbrugerne gerne vil købe deres varer direkte fra brands og ikke gennem forhandlere. Forbrugerne vil have direkte kontakt med det enkelte brand, og det vurderer DIBS blandt andet er affødt af sociale mediers påvirkning, som har åbnet op for den nære kontakt mellem forbruger og brand.

Når en forbruger køber en vare, vil de have hele pakken – direkte fra Helly Hansen, Hay eller Lego. De vil have fortællingen om varen og brandet. Det er en udvikling, som i høj grad udfordrer forhandlerne.

 

Tips til en forbedret webshop

Vil du opnå succes med e-handlen? DIBS har udarbejdet fem tips til, hvordan webshoppen kan optimeres, gøre livet lettere for kunderne og medføre bedre resultater.

 

Mobile first

Over halvdelen af forbrugerne handler mobilt, og de stiller høje krav til den enkelte mobile shoppeoplevelse. Det er derfor vigtigt at mobiloptimere sit website. Dertil kommer, at Google fremadrettet indekserer mobile versioner først i søgeresultaterne.

 

Gem kundernes kortoplysninger

Gør livet lettere for kunderne ved at gemme deres kortoplysninger. På den måde kan de hurtigt og nemt foretage deres køb. 42 procent foretrækker nemlig at slippe for at indtaste kortoplysninger, når de shopper online.

 

Vær gennemsigtig

Tydeliggør for kunderne, hvad varens samlede pris er. De må ikke først opdage fragtomkostningerne ved kassen. Den primære årsag til, at forbrugerne afbryder køb, er nemlig, at prisen inklusiv levering er for høj

 

Tag kampen op med udlandet

Det kan være svært at konkurrere med udenlandske webshops på pris. Budskabet er derfor at konkurrere på god kundeservice og kreative produkter. Tilbyd den kundeoplevelse, som kunderne ikke får med i købet, når de handler på for eksempel Wish.

 

Tænk kreativt – tænk abonnement

Forbrugerne er vilde med abonnementsordninger, og meget tyder på, at fænomenet kun bliver større i fremtiden. 42 procent har eller har haft et abonnement på TV-streaming, mens 13 procent har abonneret på mad. Vær kreativ og rid med på abonnementsbølgen.

 

Vil du læse den fulde analyse fra DIBS, kan du finde den her.