Med en målsætning om markant vækst de kommende fire år retter danske Mater nu for alvor blikket mod eksporten med åbning af showrooms i en række europæiske storbyer, massiv produktudvikling med bærdygtighed i fokus og opbygning af eget, internationalt salgsteam.

”Det er nu, vi udlever vores drøm.” Sådan lyder det fra Maters direktør og stifter, Henrik Marstrand, om den enorme udvikling, som den danske designvirksomhed i øjeblikket befinder sig i.

De seneste fem år har Mater haft en årlig vækst på 30-40 procent. Med en etisk og bæredygtig profil har designvirksomheden vundet fodfæste i designbranchen, og det har givet Mater mulighed for at accelerere de ambitioner, som Henrik Marstrand har haft, siden han etablerede Mater i 2006.

”Vi har lagt en meget klar strategi, som nu bliver fremrykket et par år. I løbet af de næste fire år skal vi øge omsætningen markant – og det kommer vel og mærke oven på en række gode år,” siger Henrik Marstrand i en pressemeddelelse og tilføjer:

”Forbrugerne har fået mere fokus på bæredygtighed, og her har Mater en ret unik og konsekvent profil. Vores møbler, accessories og lamper er producerede efter bæredygtige metoder af miljøvenlige materialer og samtidig i så høj en kvalitet og tidløst et design, at de ganske enkelt er skabt til et langt liv. Det er den historie, vi skal udbrede kendskabet til, fordi vi ved, det gør en forskel for forbrugerne.”

Ny salgsdirektør skal sikre væksten
I efteråret 2017 slog Mater dørene op til sin første concept store, Mater Earth Gallery, som er en sammensmeltning af butik og showroom. Til maj åbner den danske designvirksomhed en concept store i London ud fra samme koncept, og i de kommende år vil yderligere fire Mater Earth Galleries se dagens lys i Oslo, Stockholm, Hamborg og München.

For at styrke salg, distribution og agentnetværk verden over har Mater ansat en ny salgsdirektør, som skal være med til at sikre væksten fremadrettet.

”Vi vil op at konkurrere med de helt store spillere på markedet. Vi skal gøre det endnu tydeligere for forbrugerne, at Mater har en unik, etisk tankegang, og ud over vores bæredygtige profil er vores force, at vi visuelt skiller os ud og ikke ligger i slipstrømmen på den douce, mainstream New Nordic-bølge,” lyder det fra Henrik Marstrand.

Mater, som i dag forhandles i 40 lande, fik i efteråret 2017 tilført kapital fra venturefonden North-East Venture for at sætte yderligere skub i den ambitiøse strategiplan.