Over 80 procent af den danske befolkning har kendskab til brandet på førstepladsen på Yougov Brandindex’ liste over køkkenbrands, som den danske befolkning har kendskab og tiltro til.

Yougov Brandindex har taget et nærmere kig på, hvilke danske køkkenmærker, der er blandt danskernes foretrukne. Data fra Brandindex viser, at over 70 procent af den danske befolkning har kendskab til HTH, Svane Køkkenet, Vordingborg Køkkenet, Invita og Kvik. I modsatte ende af kendskabsskalaen findes Designa og Uno Form, hvor kun halvdelen kender Designa og cirka 38 procent kender Uno Form.

Foto: YouGov Brandindex

Det manglende kendskab til Designa og Uno Form sætter sit præg på holdningen til de to køkkenbrands. Færre har et overordnet positivt indtryk af de to brands, hvor HTH placerer sig højest på Yougov Brandindex’ indtryksscore. Indtryksscoren angiver, hvilket køkkenbrand flest har det mest positive indtryk af. Kun Svane Køkkenet kan følge med HTH.

Foto: YouGov Brandindex

Til gengæld scorer Svane Køkkenet højest, når danskerne skal svare på, hvilke kæder de forbinder med god kvalitet. Her får Svane Køkkenet en kvalitetsscore på 33,2 mod HTH, der må nøjes med 26,0.

De velkendte brands HTH og Svane Køkkenet løber derfor med sejren i den brede befolkning, mens Designa og Uno Forms primære udfordring er befolkningens manglende kendskab til de to brands.