Ny analyse fra DI Handel viser, at der er mulighed for tre gange så mange indkøb på nettet. Der er dermed et stort uudnyttet potentiale for de danske virksomheder.

Det kan være aldeles bekvemt at handle online, hvor varerne kun er et klik væk, men danskerne fortager kun et ud af otte køb via nethandel. Konklusionen bliver, at 12,5 procent af danskernes totalforbrug, på i alt 807 mia. kroner, foregår online – det fortæller DI Handel i en ny analyse.

”Vi kan se på undersøgelsen, at der er stort potentiale endnu, og at danskerne stadigvæk er lidt tilbageholdende, når det kommer til e-handel. Primært fordi der stadigvæk er mange mennesker, der ikke har prøvet det endnu,” udtaler Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel, i en pressemeddelelse.

Læs også: Hjemmesiden er stadig vigtig

Nethandel øger omsætningen
Annette Falberg mener yderligere, at e-handel er helt centralt for de danske virksomheder, idet en komplet udnyttelse af potentialet inden for e-handel sætter spor på bundlinjen.

”Digital handel er med til at øge en virksomheds omsætning. Derfor skal vi blive ved med at have fokus på at få kunderne på nettet,” fortæller branchedirektøren.

Transparens på nettet
Virksomheden Coolshop – etableret i 2001 med over 100 medarbejdere – har størstedelen af sit salg på nettet. Marketingdirektøren, Jacob Risgaard, forklarer herunder, hvad der skal til for, at forbrugernes valg lander på den digitale løsning:

”Jeg har altid troet på, at alt kan sælges bedre på nettet. Det kan det, fordi vi kan vise flere billeder, videoer og anmeldelser. Hvis du går ned i en butik, vil du aldrig spørge 30 andre kunder til deres mening om en specifik vare. Nettet er meget mere transparent.”

Filosofien er, at give kunden det mest simple og bedste overblik over tilgængelige produkter, og til billigst mulige penge.

Læs også: Tom Elert: Den største marketingudfordring i 2018

Teknologi og tillid hos den enkelte forbruger
I den kommende tid vil der være et skærpet fokus på teknologi og forbrugertillid. DI Handel vurderer, at kundeoplevelsen for onlineforbrugeren kommer til at udvikle sig markant i fremtiden.

Undersøgelser viser endvidere, at omkring 13 procent af danskerne har været udsat for snyd online, hvilket har stor effekt på forbrugertilliden. Derfor skal nye og mere brugervenlige teknologier være en uundgåelig investering fra virksomhedernes side, så forbrugerne kan få en mere inspirerende, let og tryg købeoplevelse, forklarer branchedirektør Annette Falberg.

Ifølge DI Handel er fremtidsmålet, at flere virksomheder skal udbyde service og salg online. Den nuværende prognose viser, at kun 29 procent af danske virksomheder sælger deres varer over nettet.