Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik udgjorde web-handel 8 procent af den samlede omsætning i 2018. Netbutikken er dermed blevet en af detailbranchens vigtigste salgskanaler.

Nyeste tal fra Danmarks statistik viser, at e-handel udgjorde 8 procent af den samlede omsætning i 2018.

Sidste år udgjorde det samlede e-salg således 24 procent af omsætningen for virksomheder med mindst fem ansatte. Mens de største virksomheder med minimum 250 ansatte stod for den største samlede omsætning fra web-salg i 2018 med hele 46 procent.

I 2018 var det næsten hver tredje virksomhed med e-salg, der også havde en omsætning i e-salg til udlandet. Blandt de største virksomheder med mindst 250 ansatte havde 62 procent e-salg. Her iblandt havde 60 procent e-salg i Danmark, 33 procent havde e-salg i udlandet og 22 procent havde e- salg i lande udenfor EU.

 

Antallet af netbutikker stiger

At danskerne i stigende grad fortrækker at handle online ses tydeligt på antallet af detailvirksomheder, der primært tjener penge på e-handel. Ifølge Finans er antallet af netbutikker nemlig steget med mere end 60 procent de seneste 10 år: Fra godt 1.200 virksomheder med e-salg i 2007 til næsten 2.700 virksomheder med e-salg i 2017.

Antallet af onlinevirksomheder er steget fra 3 procent til 10 procent siden begyndelsen af 00’erne og frem til i dag. Til trods for, at antallet af detailvirksomheder har oplevet en mindre stabilisering igennem de seneste år, udgør online virksomheder en væsentligt større andel af det samlede antal detailvirksomheder i Danmark.

Vil du vide mere om Retail/E-tail? pej gruppen udgiver magasinet Retail Mag to gange årligt. Næste udgave udkommer den 23. oktober. Læs mere om magasinet her.