Ny analyse udgivet af FDIH kortlægger danskernes købsadfærd på nettet. Alene i 2018 handlede danskere for 129,3 mia. kroner. Det er ny rekord. Igen.

Hvad køber de danske forbrugere mest af? Hvor ofte handler de impulskøb? Hvad er årsagen til, at forbrugerne vælger internettet frem for den fysiske butik? Det er blot et udpluk af de spørgsmål, som en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) besvarer vedrørende danskernes online shopping. Læs mere om de otte vigtigste konklusioner, som FDIHs analyse peger på.

 

1. E-handlen vokser med milliarder

I 2018 foretog danskerne i alt 197 mio. køb online med et samlet forbrug på 129,3 mia. kroner. Det er en ny rekord. Til sammenligning med 2017 er det en stigning på henholdsvis 12 procent og13 procent, hvilket har ført til et boom på 14,7 mia. kroner i det samlet forbrug siden 2017.

 

2. Årets største kategori

I 2018 er kategorien ’rejser’ den største rent omsætningsmæssigt. Ud af det samlede forbrug, der udgør et beløb på 129,3 mia. kroner, har danskerne i 2018 købt rejser for 33,3 mia. kroner. Det svarer til, at hver fjerde krone, som danskerne bruger på internettet, går til rejser.

 

3. Tøj, sko og smykker udgør hver femte handel

Tøj, sko og smykker er de produkter, som oftest bliver købt på internettet. I 2018 bestod hver femte handel, som danskerne foretog, af tøj, sko eller smykker. Alene i 2018 blev der foretaget over 41 mio. handler på tøj, sko og smykker.

 

4. Udvalg, bekvemmelighed og pris

Danskerne vælger internettet på grund af udvalg, bekvemmelighed og pris. Det er de tre overordnede årssager til, at forbrugerne handler online.

Den primære årsag til online handel er udvalg, som bunder i tre årsager. Enten fordi varen kun kan findes på nettet, fordi varen er udenfor forbrugernes nærområde, eller fordi udvalget er større.

Den sekundære årsag er bekvemmelighed. Her er begrundelserne besparelse af tid, fleksibilitet, og at varen bliver leveret til døren. Pris er den tertiære årsag med begrundelserne, at varen er billigere på nettet, og det er nemmere at sammenligne priserne online.

 

5. En fjerdedel er impulskøb

25 procent af nethandlerne i 2018 er impulskøb. I forhold til 2017 er der ikke den store forandring på dette område. Det er primært den yngre målgruppe, som foretager impulskøb. Næstefter den yngre målgruppe kommer singlerne og par uden hjemmeboende børn.

 

6. Myten holder ikke

I mange år har der været en myte om, at forbrugerne først går ind i de fysiske butikker for at se varen, for så derefter at vende hjem og foretage købet online. Den myte holder ikke længere. 97 procent af netkunderne undersøger varen på nettet, før de foretager købet online. Blot tre procent undersøger varen i en fysisk butik for efterfølgende at købe varen online.

 

7. Smartphones vs. computer

Selv om smartphonen anvendes af flere og flere til både søgning og køb på internettet, så er computeren dog forsat den foretrukne platform til begge dele. Trods en nedgang i 2018 er computeren stadig forbrugernes nummer et som søgemaskine med 51 procent og som købsplatform med 61 procent.

 

8. E-handel – en del af hverdagen

I dag er nethandlen blevet en del af danskernes dagligdag. I 2018 handlede 54 procent af internetforbrugerne mindst tre gange om måneden, hvoraf næsten halvdelen af dem handlede mere end syv gange om måneden. Ligegyldigt om forbrugerne skal købe dagligvarer, rejser eller beklædning, så leveres der en god service af netbutikkerne, hvilket medvirker til det stigende onlineforbrug.

Artiklen er lavet på baggrund af en årsrapport, som er udarbejdet af FDIH. Du kan downloade en light-udgave af analysen og læse mere om de forskellige resultater her.