Design- og møbelbrandet Make Nordic er én af de virksomheder, der netop har modtaget Børsen Gazelle 2023. 365DESIGN har talt med grundlægger og ejer Line Olesen for at spørge ind til, hvad det betyder at være blandt landets hurtigst voksende virksomheder.
Det er gået stærkt for design- og møbelbrandet Make Nordic, siden Line Olesen grundlagde virksomheden hjemme ved spisebordet i 2017. I dag eksporterer Make Nordic arkitekttegnede møbler til markeder verden over og har blandt andet kunder i både Australien, Japan, USA og England.
Senest er det positive væksteventyr blevet belønnet med designvirksomhedens første Børsen Gazelle, og det er en udmærkelse, som i den grad vækker glæde hos Line Olesen og resten af medarbejderne hos Make Nordic.
“Vi er rigtig stolte og glade for at have modtaget en Gazelle. Vi har været i gang siden slutningen af 2017 og er dermed stadig en nyere virksomhed. Derfor er det også en superfin anerkendelse, der bekræfter, at vi har gjort det godt,” siger ejer og stifter Line Olesen til 365DESIGN og tilføjer, at prisen føles ekstra værdsat i en svær tid for møbelbranchen.
“Det går godt hos Make Nordic. Der er stor fremgang at spore på både top- og bundlinjen, hvilket er fantastisk i en tid, hvor der desværre er rigtig mange i branchen, der har det svært,” lyder det.
Sikker stil og målrettet SoMe-indsats
Den mærkbare succes har blandt andet resulteret i, at designvirksomheden i dag har tre showrooms i henholdsvis Esbjerg, Aarhus og København. Her kan kunderne opleve Make Nordics arkitekttegnede møbler, der, ifølge Line Olesen, ofte er kendetegnet ved et minimalistisk og meget nordisk udtryk.
“Vi forsøger at skabe en klar rød tråd mellem vores forskellige designs og er lykkes med at kombinere ikoner som Poul M. Volther og Piet Hein med både veletablerede arkitekter og yngre, upcoming designere,” forklarer Line Olesen.
Adspurgt til virksomhedens succes mener hun, at Make Nordic først og fremmest har et koncept, der adskiller sig fra de traditionelle møbelbrands. De sælger nemlig high-end møbelkollektionen direkte til slutkunderne fra egen webshop, hvor kunderne kan konfigurere deres møbler, så de opnår den personlige stil, de drømmer om. Derudover har Make Nordic gjort sig bemærket på baggrund af høj kvalitet og smukt design, men virksomheden har også været effektiv til at gøre opmærksom på sig selv på sociale medier.
“Jeg tror, vi har ramt noget, der tænder mange forbrugere – inklusiv en stil, som især taler til en yngre målgruppe til en pris, de kan betale, da vi springer de fordyrende mellemled og forhandlere over. Samtidig har vi knoklet for at få de sociale medier til at køre fornuftigt. Det er ikke noget, vi har købt os til. Det er noget, vi har arbejdet hårdt for at opnå, og som nu kaster en masse god opmærksomhed af sig. I dag får vi dagligt henvendelser fra især influencere, som gerne vil samarbejde med os og dele vores produkter, og det er jo dejligt,” understreger Line Olesen.
Den lille bronze-gazelle, der nu er flyttet permanent ind hos Make Nordic, er designvirksomhedens første af sin slags – men forhåbentlig ikke den sidste, understreger Line Olesen.
“Det er ikke til at sige, hvorvidt der kommer flere, men det håber vi da på. Vi vækster fortsat, så mon ikke der kunne komme en makker til næste år? Den motiverer os i hvert fald til at blive ved med at gøre det godt,” siger Make Nordic-ejeren og tilføjer:
“Uanset Gazelle-priser så har det hele tiden været vores målsætning at gøre det godt. Lige nu rider vi på en bølge af succes, og det giver masser energi hele vejen rundt til fortsat at skabe fremgang.”
Foto: Make Nordic