Kunstmuseet Aros og designbrandet Hay slår hovederne sammen og skaber et nyt samlingssted i hjertet af Aarhus.

I samarbejde med Hay åbner det aarhusianske kunstmuseum Aros i sommeren 2019 et nyt socialt samlingssted. Aros Marked, som er navnet på det sociale projekt, skal befinde sig på museets egen lokation. Det er med et ønske om at danne rammen for et opholdsrum, som aarhusianere såvel som turister kan besøge gratis, at Aros forvandler museets fjerde niveau.

”Aros er mere end et kunstmuseum. Vi er en motor for det lokalsamfund, som vi er en del af. Jeg håber, at det nye Aros Marked bliver et inkluderende og imødekommende sted, hvor folk føler sig hjemme. Vi er nysgerrige på, hvordan vi kan bringe mennesker tættere sammen, og det er præcis derfor, Aros Marked nu bliver realiseret,” fortæller direktør for Aros Erlend G. Høyersten i en pressemeddelelse.

Niveau fire skal gennemgå en total forvandling, hvor Aros Marked skal inddeles i fem forskellige zoner. Det er design- og interiørvirksomheden Hay, der skal stå for den visuelle identitet for opholdsstedet.

Rolf Hay, som er stifter og partner i Hay, løfter sløret for de visuelle omgivelser for Aros Marked og mener, at samarbejdet mellem de to virksomheder er oplagt.

”Forestil dig en trekant, hvor hjørnerne repræsenterer arkitektur, kunst og mode. I midten af den trekant er Hay placeret, og alt, hvad vi foretager os, udspringer herfra. Kunst kan i den sammenhæng bidrage med noget meget uforudset, som er virkelig spændende. Og så er Hay og Aros begge virksomheder med store internationale ambitioner, hvilket gør os til oplagte samarbejdspartnere,” udtaler Rolf Hay.