Børsen sendte for nyligt brev ud til Gazellevinderne 2018 – heriblandt Sourzing. 365DESIGN har talt med grundlægger og CEO Michael Hynkemejer om grunden til udnævnelsen samt udviklingen af og fremtidsplanerne for virksomheden.


Artiklen er en del af en artikelserie om Gazellevirksomheder 2018 i design- og møbelbranchen.
Børsen uddeler hvert år Gazellepriser til virksomheder, som vokser kontinuerligt og som minimum fordobler sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår.


Navn: Michael Hynkemejer

Virksomhed: Sourzing

Stillingsbeskrivelse: Stifter, CEO

 

Sourzing er en brandingvirksomhed, der tilbyder både sparring og udvikling af brands og deres visuelle identitet blandt andet gennem udarbejdelse af displays og emballager til brands inden for ure, smykker, tekstiler, kosmetik, design samt chokolade og konfekture. Virksomheden har kontorer i både Danmark, Tyskland, Kina og Singapore.

Hvor lang tid har virksomheden eksisteret? Og hvilken type produkter laver I?

Sourzing startede i juli måned 2010, hvor vi startede med et lille set-up med to mand på et kontor i Kolding, faktisk i kælderen hos mig selv. Vi var på daværende tidspunkt tre medejere, hvor den ene partner sad på et kontor i Hamborg, og så startede vi op med et kontor i Kina nærmest fra dag et.

Vi arbejder med branding, herunder emballager og displays i mange forskellige brancher, hvor vi favner bredt og arbejder med brands inden for ure, smykker, tekstiler, kosmetik, design og chokolade og konfekture. Vi hjælper vores kunder med opsætning af deres brand og dermed hjælper dem med en bedre indtjening. Typisk arbejder vi med ejerne af de forskellige brands og finder løsninger til dem, hvis de eksempelvis har et produkt, de skal have flot displayet eller pakket ind.

 

Hvorfor har I fået en Gazelle?

Ud over de helt konkrete at vi har vækstet 650 procent over de sidste fire år, så har vi været dygtige til at tænke globalt siden vores begyndelse. Omkring 90 procent af vores kunder i dag er eksport. Derudover har vi været skarpe til at holde fokus på det, vi har lavet, og været gode til at eksekvere.

Vi har lige fra starten arbejdet med en skalerbar forretningsmodel forstået på den måde, at når vi arbejder med de forskellige brands, så fokuserer vi på det, vi er gode til – og det, vi er gode til, er blandt andet volumenforretning.

 

Hvordan skiller I jer særligt ud fra andre virksomheder i branchen?

Sourzing arbejder med to komplementære forretningsområder, displays og emballager, som fungerer rigtigt godt for os. Sidder vi med en kunde og taler om emballage, har vi også mulighed for at tilbyde dem displayløsninger eller viceversa. Det er vigtigt for et brand, at det visuelle udtryk er sammenhængende og genkendeligt hos deres kunder, så derfor skal emballage og display gerne gå i symbiose. På den måde kan vi hjælpe med en styrket branding.

En anden af vores styrker, som adskiller os fra andre i branchen, er vores globale tankegang. Vi har både kontorer i Kolding, Kina, Hamborg og Singapore, så vi kan servicerer vores kunder på globalt plan. Et godt eksempel er urbrandet Daniel Wellington, som vi arbejder med. De har et globalt behov, som vi kan løse for dem gennem vores globale tankegang. Vi er gode til at opbygge et længerevarende partnerskab med vores kunder, fordi vi er gode til at holde fokus og holde, hvad vi lover. Ofte har de brands, vi samarbejder med, egne designere eller konceptbureau, som vi arbejder sammen med, og i fællesskab med disse designere eller konceptbureauer får vi skabt de bedste løsninger for brandet.

 

Hvad er jeres planer for det næste år?

Vi har fortsat stort fokus på Danmark og vores danske kunder, men ellers har vi også et større globalt marked i kikkerten. Vi vil gerne samarbejde med nogle flere af de større brands, der findes udenfor de danske grænser. Vi arbejder allerede sammen med en række større brands, der er hurtigt voksende, især på urmarkedet, og dem vil vi selvfølgelig gerne gøre endnu stærkere inden for detail. Derfor ansætter vi stadig flere medarbejdere og sælgere, der kan varetage den stigende mængde opgaver.

Derudover holder vi også meget øje med udviklingen indenfor digitalisering, og hvordan denne kommer til at spille en rolle for detailhandlen, samt hvordan det kommer til at påvirke vores virksomhed og vores kunder.

 

Hvilke tre gode råd vil I give videre til andre virksomheder i branchen?

  • Hold fokus. Med en masse tilvalg følger også en masse fravalg, som man skal være god til at navigere imellem.
  • Lov ikke mere mere end man kan holde, og så skal man være god til at eksekvere.
  • Tænk stort og globalt fra start. Det er en fordel som en dansk virksomhed.