Det danske designbrand er gået sammen med flere kendte ansigter i designbranchen om igen at sætte fokus på den globale flygtningekrise.

”Hvad sker der, når man er nødsaget til at forlade det sted, hvor ens liv og hjem ellers har været, og hvad er et ’hjem’?”

Det spørgsmål stiller det danske designbrand Lucis Kaas i anledningen af World Refugee Day den 20. juni 2021, der sætter fokus på den globale flygtningekrise.

For at besvare spørgsmålet har Lucie Kasse allieret sig med flere markante navne fra interiør– og designbranchen, blandt andre Studiopepe, Norm Architects, Space Copenhagen, Christian Troels og Paper Collective.

De forskellige aktører vil i en digital kampagne give svar på, hvad et hjem betyder for dem.

 

Gentager succes fra tidligere event

Kampagnen følger op på et tidligere event, som Lucie Kaas førte ud i livet under 3 Days of Design i 2020. Her stod brandet for kunstinstallationen ’When we leave our homes, where do we go?’, som ligeledes satte fokus på flygtningekrisen.

Kunstinstallationen bestod af 15 forskelligere kunstneres malede versioner af 60 centimeter høje koekshi dukker, som er en central figur i Lucie Kaas’ brand. Værkerne blev solgt gennem auktion på aktionshuset Bruun Rasmussen, og hele beløbet blev doneret til Dansk Flygtningehjælp.

”Da flygtningekrisen blev en mærkesag hos os, var fokus på de 70 millioner mennesker, som var nødsaget til at flygte fra deres hjem – dette tal er 10 måneder senere steget til 79,5 millioner. Et tal der vokser dag for dag. Det er et meget politiseret emne, men vi håber på, at graden af information folk har tilgængelig, vil lede til empati og forståelse,” siger adm. direktør Ellora Rasmussen.

Den digitale kampagne starter den 1. juni på sociale medier. Udover at skabe opmærksomhed om krisen vil Lucie Kaas desuden donere 20 procent af alt online salg i juni til Dansk Flygtningehjælp.

 

Foto: Fra venstre Studiopepe og Space Copenhagen