Nu satser den danske designvirksomhed stort i Nordamerika med flere nye initiativer. Ambitionen er, at det amerikanske marked skal udgøre halvdelen af forretningen.
Dansk design sælger godt i USA. De amerikanske forbrugere er vilde med den skandinaviske æstetik, og der er mange muligheder, hvis man formår at slå igennem på det gigantiske marked med mere end 330 mio. indbyggere.
Nu melder den danske designvirksomhed Skagerak ud, at de har valgt at satse og udvide markant i USA.
Konkret etablerer Skagerak kontor med to ansatte i New York, og virksomheden er også begyndt at lede efter showroom i storbyen. Samtidig er Skagerak ved at udvikle en amerikansk webshop, som lanceres i sensommeren 2021.
Ejer og CEO Jesper Panduro lægger ikke skjul på, at ambitionerne på det amerikanske marked er tårnhøje.
”Både samfundsøkonomien og størrelsen på det amerikanske marked gør, at det er interessant for et brand som vores at være til stede. Vi har øjne for, hvad det her kan udvikle sig til. Også i forhold til vores andre markeder, som vi er etablerede på i dag. Det er vores ambition, at USA skal være halvdelen af vores forretning,” siger Jesper Panduro i en pressemeddelelse.
Fordobling af omsætningen hvert andet år
Cirka 40 procent af Skageraks omsætningen kommer i dag fra det danske marked, hvor Tyskland, USA, Norge og Sverige følger efter.
Omsætningen fra det amerikanske marked udgør i dag cirka 10 procent af den samlede omsætning hos Skagerak. Målet for fremtiden er at fordoble omsætningen i USA hvert andet år.
“I begyndelsen sendte vi varer til USA en gang om måneden. Nu er det hver uge. Det er gået vildt stærkt. Det har ikke været svært at fordoble omsætningen i begyndelsen, men det var et stort år, da det lykkedes for os at gøre det i 2020,” fortæller Jesper Panduro.
En mere kreativ approach til markedet
Rejsen på det amerikanske marked startede for alvor for Skagerak tilbage i 2017, hvor virksomheden ansatte danske Camilla Vest, der har været bosiddende i New York siden 1995, som agent.
I dag består teamet i USA udover Camilla Vest også af Maria Bjørn Madsen, som nu begge er partnere i Skagerak.
Ifølge designvirksomheden har Camilla Vest spillet en central rolle i strategien om at komme ind i USA. Det var nemlig ikke en helt klassisk strategi om at komme ind hos traditionelle møbelforhandlere, som Skagerak og Camilla Vest valgte at satse på.
“Vi har været gode til at indgå samarbejder på sociale medier som Instagram, og så er salget fulgt efter i takt med interessen fra brugerne. Så vi satsede på højt profilerede møbel- og livsstilsbutikker – en mere kreativ approach for på den måde at skabe en stærkere brandposition, efterspørgsel og nysgerrighed efter vores produkter,” forklarer Jesper Panduro om strategien.
Foto: Skagerak