Med et vækstende årsregnskab og afvisninger af både Black Friday og Amazon er der opmærksomhed omkring den svenske møbelproducent.

Der sker noget omkring den svenske møbelproducent Ikea.

For ganske nyligt fulgte Ikea i det amerikanske sportsbrand Nikes fodspor og valgte at stoppe det direkte salg af kædens produkter via onlinegiganten Amazon. Det skriver det belgiske b2b-medie Retail Detail.

I efteråret 2017 indledte den svenske møbelproducent et testsamarbejde med Amazon, hvor Ikea forsøgte sig med at sælge mindre produkter gennem salgsportalen på det amerikanske marked, skrev det britiske medie BBC dengang. Nu er samarbejdet ophørt.

 

Stærk bundlinje

I det senest offentliggjorte regnskab for Ingka Group, der ejer størstedelen af Ikeas varehuse, herunder de danske, fremgår det, at kæden har oplevet økonomisk vækst og sælger et stigende antal produkter på nettet. Onlinesalg udgør nu ti procent af det samlede salg. Også salget i de fysiske butikker er gået fremad, oplyser Ikea. Det skriver Ritzau ifølge Børsen.

Der er således omsat for 292 mia. kroner i seneste regnskabsår, hvilket er en stigning på 15 mia. kroner siden sidste regnskabsår, fremgår det af Børsens oplysninger. Også Ikea Danmark leverede i september sit hidtil flotteste regnskab, der fremlagde en omsætning på 4,7 milliarder.

 

Nej til Black Friday

Føler forbrugerne sig inspireret til at besøge møbelgigantens danske onlinebutik på Black Friday, må de se langt efter rabatter og tilbud. I stedet vil alle onlinebutikkens annoncebannere reklamere for Den Blå Avis med sætningen, ’Overvej at købe brugt, hvis du skal købe nyt på fredag.’

”For os giver det rigtig god mening at sende kunderne til en platform, der formidler genbrug på Black Friday, så vi kan skabe opmærksomhed omkring overforbrug. På DBA vil kunderne med stor sandsynlighed kunne finde et brugt IKEA produkt lignende det, de havde i tankerne til at begynde med, udtaler Country Commerciel Manager i Ikea Danmark, Elefteria Cromlidou, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”I IKEA er vi meget optagede af at påvirke måden, vi forbruger på, så vi, i stedet for at købe nyt, i højere grad reparerer, lejer, deler og genbruger og dermed bevæger os mod et mere cirkulært forbrug. Vi tror på, det er muligt at skabe en sund og bæredygtig forretning, der er relevant for forbrugerne uden hele tiden at tære på jordens begrænsede ressourcer.”