Brands & produkter
Creators Community: Jore Copenhagen, Click’n Tile & Bosphorus Jewelry
Ved hver Formland Spring-messe bliver design- og interiørbranchens talentmasse hyldet under iværksættereventet Creators Community. Mød de tre spirende virksomheder Jore Copenhagen, Click’n Tile og Bosphorus Jewelry, som skulle have været en del af Creators Community 2021.
Skrevet af Pernille Maibom Christensen og Katrine Rosgaard Klemmensen
Jore Copenhagen
Josephine Reich, Stifter
Hvordan har brandet udviklet sig fra begyndelsen til nu?
Jeg lancerede jorecopenhagen.com i december 2019, men brandet Jore havde eksisteret i cirka seks måneder, inden jeg åbnede webshoppen. På det tidspunkt havde jeg et fuldtidsarbejde ved siden af, men da det i december 2019 for alvor tog fart med webshoppen, valgte jeg at lægge hele min energi i Jore Copenhagen. I begyndelsen solgte jeg puder, som jeg selv havde syet i hånden. Jeg havde en masse kreative ideer i hovedet, og jeg har altid holdt meget af at arbejde med tekstiler, så derfor blev det puderne, jeg kastede mig ud i – selvfølgelig også fordi, jeg mente, at jeg kunne tilbyde nogle spændende design. Efter den gode respons på mine håndsyede puder, fik jeg blod på tanden til at udvide mit sortiment. Jeg tog derfor på inspirationstur til Indien, hvor jeg mødte en organisation, der ville hjælpe udsatte kvinder. Jeg faldt for deres vision og smukke håndarbejde, og jeg valgte derfor at indgå i et samarbejde med dem om nogle håndbroderede puder og vægtæpper.
Derudover havde jeg længe gået med en vision om at skabe nogle lamper, som ikke koster en formue, og som samtidig er smukke at kigge på. Jeg valgte derfor at udvide mit sortiment, så Jore Copenhagen også kunne tilbyde lamper. Lamperne fik jeg hjem fra produktion i april 2020. Siden begyndelsen har Jore Copenhagen været i udvikling. Det seneste store skridt er, at jeg har fået mit eget showroom i København K, som åbnede i januar 2021. Showroomet fungerer som butik for mine private kunder, mit kontor til arbejde og som showroom for mine forhandlere.
Hvad kendetegner brandets design?
Gennem Jore Copenhagen vil jeg udtrykke et dna af leg, humor og det ’uperfekte’. Jeg har for nyligt skudt en kampagne, hvor vi har forsøgt at visualisere denne grundtanke.
"Gennem Jore Copenhagen vil jeg udtrykke et dna af leg, humor og det ’uperfekte’. Jeg har for nyligt skudt en kampagne, hvor vi har forsøgt at visualisere denne grundtanke. Det centrerer sig om en historie om en pige, der er lidt klodset og spilder på kjolen eller taber tallerkenerne på gulvet, lige inden gæsterne vælter ind ad døren."
Det centrerer sig om en historie om en pige, der er lidt klodset og spilder på kjolen eller taber tallerkenerne på gulvet, lige inden gæsterne vælter ind ad døren. Det er hverdagssituationer, som er ret fine, fordi de netop er uperfekte. Jore Copenhagen er altså et univers, hvor det hele ikke altid skal være så pænt og perfekt. Mit brand må derfor gerne skille sig lidt ud og være legende og humoristisk.
Hvordan vil I vise jeres produkter frem, når I ikke har mulighed for at udstille på Formland?
Nu når Formland ikke bliver afholdt grundet Covid-19-omstændighederne, vil jeg prøve selv at tage fat i de butikker, der kunne være et rigtig godt match til Jore Copenhagen. Jeg vil tilbyde at vise produkterne virtuelt på Zoom fra mit nye showroom. Derudover giver jeg den ekstra gas på de sociale medier for at nå ud til de private kunder, der handler fra min webshop.
Click'n Tile
Lars Thomsen, CEO
Hvordan har brandet udviklet sig fra begyndelsen til nu?
Click’n Tile er fliser, man kan tage af og på, så ofte man vil og derved nemt skifte udtryk i sit køkken, over sin badeværelseshåndvask, i sin forretning og hvor man ellers har lyst. Jeg fik ideen til Click’n Tile i 2017.
Ideen opstod, da jeg selv skulle skifte nogle fliser. Jeg syntes, at det støvede og larmede meget, da de gamle skulle ned, og da jeg så skulle vælge de nye, stod jeg i det dilemma, at jeg enten skulle vælge de smarte fliser – som med stor sandsynlighed ville være umoderne om tre år – eller de ’klassiske’, som i deres levetid ville være anonyme og kedelige. Parallelt med mit job som chef for Product Management Scandinavian hos verdens største malerproducent, udviklede og patenterede jeg Click’n Tile i 2018 samt investerede i værktøjer. I april 2019 var den store dag, hvor produktet blev lanceret.
Salget stiger måned for måned på trods af Covid-19. At lancere et nyt brand, som gør op med flere hundredes år vanetænkning, er hårdt, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det lykkedes. Allerede nu har vi meget at være stolte af. Vi har ultimo november 2020 leveret til 130 installationer i Danmark. Vi har 18 forhandlere i Danmark, en på Færøerne, en på Island og en agent i Holland. Derudover har vi vundet guld ved German Design Award 2021 i kategorien Material and Surface, så fokus nu er, hvordan vores German Design Award hjælper os til at komme ind på det tyske marked.
Hvad kendetegner brandets design?
Click’n Tile kendetegnes ved, at du uden hjælp fra håndværker og uden støv og støj selv kan montere og udskifte dine fliser. Derudover er Click’n Tile et cirkulært produkt, idet fliserne kan genbruges. Når kunderne ønsker at udskifte deres fliser, kan de returnere de gamle og få tilgodebevis. Med Click’n TIle fliser har vi udpeget fem ting, som hver flise kan bruges til.
"Click’n Tile kendetegnes ved, at du uden hjælp fra håndværker og uden støv og støj selv kan montere og udskifte dine fliser. Derudover er Click’n Tile et cirkulært produkt, idet fliserne kan genbruges."
Vi mener nemlig, at det er vigtigt at forhold sig til bæredygtighed, og det som på engelsk hedder Cirkularity. Vi er overbevist om, at hvis man ikke forholder sig til det i dag, så risikerer man hurtigt at få et problem. Dels fordi forbrugeren er blevet markant mere bevidste om bæredygtighed og cirkulær produktion, men også fordi, at der med tiden vil komme flere og flere nationale og internationale regulativer på området.
Hvordan vil I vise jeres produkter frem, når I ikke har mulighed for at udstille på Formland?
Det er ingen hemmelighed, at corona – ligesom for alle andre – passer os rigtig skidt. Vi havde glædet os til at vise Click’n Tile, fortælle om alle de muligheder, man har med produktet, hvordan vi prøver at passe på miljøet, og at vi netop har vundet en pris ved German Design Award. Vi prøver nu at intensivere samarbejder med Influencers og fokusere mere på at reklamere via Facebook og Instagram. Men det er svært at fortælle om sit produkt, når man kun må gøre det i ens egen lejlighed, og når det eneste svar man får er ens ekko. Vi er dog meget fortrøstningsfulde og føler os privilegerede. Når det er sagt, så ville vi da være glade, hvis flere potentielle forhandlere og kunder kontaktede os.
Bosphorus Jewelry
Ayse Turan, stifter
Hvordan har brandet udviklet sig fra begyndelsen til nu?
Jeg fik ideen til Bosphorus Jewelry i 2018 og har siden udviklet brandet. Så længe jeg kan huske tilbage, har det for mig altid handlet om at bygge bro mellem mennesker. Dette kombineret med min store passion for autentiske smykker, der kunne fortælle en historie, blev starten på Bosphorus Jewelry.
Parallelt med mit job som HR-konsulent begyndte jeg at tilmelde mig flere kurser, læste utallige bøger og søgte viden fra nettet for at forstå og tilegne mig grundig viden om branchen. Jeg er ret nørdet omkring alt, hvad jeg foretager mig med Bosphorus Jewelry, og jeg går ikke på kompromis med brandets dna og kerneværdier.
Herefter startede jeg med at finde små smykkeværksteder i Istanbul, som jeg kunne samarbejde med og få produceret håndlavede smykker. Det håndlavede betyder meget for mig, da jeg ønsker at støtte små håndværksvirksomheder. Jeg tilmeldte mig ligeledes flere kreative messer i Danmark og kunne hurtig se, at interessen for smykkerne var stor, og at jeg kom ud med et flot salg hver gang. Derfor investerede jeg i en professionel hjemmeside og begyndte at kontakte forhandlere. Næste skridt er fokus på bæredygtighed og anvendelse af recycled guld og sølv.
Bosphorus-navnet er ikke tilfældigt valgt, idet Bosphorus-broen i Istanbul er den eneste i verden, der forbinder to kontinenter – Asien og Europa. For Bosporus Jewelry er det et symbol på det at bringe verdener sammen og bygge broer mellem mennesker og kulturer. Jeg tror på, at verden bliver et bedre sted, når vi mødes med mennesker, der er forskellige fra os selv. Jeg skaber smykker for at fortælle en historie om vores menneskelige rejse gennem historien og på den måde danne et fællesskab, hvor vi bliver klogere på hinanden. Helt fra starten begyndte jeg at støtte små lokale danske entusiaster, der arbejder for tværkulturel fred og forståelse.
"Jeg skaber smykker for at fortælle en historie om vores menneskelige rejse gennem historien og på den måde danne et fællesskab, hvor vi bliver klogere på hinanden."
Hvad kendetegner brandets design?
Bosphorus Jewelry forener mellemøstlige kulturarv med den moderne skandinaviske minimalistiske æstetik. Herigennem skaber brandet meningsfulde smykker, der er tidløst elegante.
Hvordan vil du vise jeres produkter frem, når du ikke har mulighed for at udstille på Formland?
Smykkerne har allerede været vist i flere blade, såsom Vanity Fair UK, Alt for Damerne, Femina, Noir Magasin, Guld og Ure-magasinet samt flere andre blade. Derfor er planen nu at investere i samarbejde med influencers samt at have mere fokus på sociale medier og ikke mindst min webshop.
Trods coronaens udfordringer for branchen, er jeg i gang med at finde flere forhandlere. Det er udfordrende, når man ikke kan fremvise sine produkter ‘live’, men jeg er optimistisk, idet det indtil videre kun er gået fremad for brandet. Jeg ser frem til Formland-messen i august og glæder mig til at møde potentielle forhandlere.