Får du nok udbytte af dine online marketingkanaler?

Marketingbureauet Inbound Cph har udarbejdet en rapport om udbyttet af online marketingkanaler i Danmark. Læs med og se, om du får det mest optimale ud af dine marketingkanaler.

I håb om at skabe et analytisk grundlag for virksomheders prioritering af online marketingindsatsen, har Inbound Cph sammenlignet udbyttet af forskellige online marketingkanaler i Danmark. Konklusionerne har de samlet og formuleret i rapporten Marketingkanaler 2019.

Rapporten er baseret på 93 millioner besøg på 57 danske websites i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018. Dataen er indhentet fra Google Analytics, Google Ads og Facebook og omfatter et bredt udvalg af danske virksomheder i e-handels-, B2B- og B2C-segmentet.

Inbound Cph definerer online marketing som en kilde til at skabe trafik (besøgende) på et website. Inbound har målt udbyttet af marketingkanalen på antallet af besøgende og de besøgendes adfærd.

 

De seks online marketingkanaler, som bureauet har undersøgt, er:

Organisk (Google)

  • Besøgende fra søgeresultater i søgemaskinerne. Udgøres primært af besøgende fra Google, men også af en lille andel fra søgemaskiner som Bing, Yahoo og DuckDuckGo.

Betalt (Google)

  • Besøgende fra søgeannoncer (Google Ads og Bing Ads) og bannerannoncer. Udgøres primært af besøgende fra Google Ads – annoncer i Googles søgeresultater.

Direkte

  • Besøgende, der har indtastet websitet direkte i internetbrowseren. Forudsætter at den besøgende er blevet bekendt med websitet gennem en anden marketingkanal.

Henvisninger

  • Besøgende fra linkhenvisninger på andre websites.

Sociale medier

  • Besøgende fra sociale medier, herunder også annoncer. Udgøres primært af besøgende fra Facebook, men også af en mindre del fra LinkedIn, Instagram, Twitter med flere.

Mail

  • Besøgende fra linkhenvisninger i e-mails. Udgøres primært af besøgende fra nyhedsbreve, men også af en mindre del fra andre typer af e-mails.

 

Læs nogle af rapportens væsentligste konklusioner nedenfor.

Google er den vigtigste marketingkanal

Google er og bliver den største og vigtigste marketingskanal. Inden for rapportens tre segmenter, e-handel, B2C og B2B, ryger Google direkte ind som nummer et eller to på listen over mest anvendte marketingskanaler i 2018. Med 36 procent, 37 procent og 34 procent er det kun i B2B-segmentet, at Google bliver overgået af direkte besøgende, der har indtastet websiteadressen i internetbrowseren, som lander på 35 procent og dermed 1 procentpoint højere.

 

Foto: Inbound Cph
Foto: Inbound Cph
Foto: Inbound Cph

Sociale medier er den mindst vigtige marketingkanal

Ens for alle tre segmenter er, at sociale medier lander på en dundrende sidsteplads. Rapporten konkluderer, at den stadig forholdsvis unge onlineplatform kun lige sniger sig op på henholdsvis 4 og 5 procent inden for e-handel, B2B og B2C segmenterne. Ifølge analysen er mails altså mere udbytterige end sociale medier.

 

Antallet af mobilbrugere varierer

Langt over halvdelen af alle besøgende tilgår i dag hjemmesider via en smartphone eller tablet, når det vedrører e-handel og B2C-segmenet. Sammenlagt tilgår i alt 59 procent af de besøgende via tablet eller mobil, hvorimod 41 procent tilgår via computer. På B2B-hjemmesider er antallet af mobilbrugere dog kun 26 procent, hvor desktop er helt oppe på 74 procent.

Foto: Inbound Cph
Foto: Inbound Cph
Foto: Inbound Cph