Tirsdag sluttede Ambiente-messen, der i år endte med at blive den største nogensinde. Flere danske udstillere var tilbage på messen, der trods forsigtighed og forsinkelser skabte både optimisme og tilfredshed på de rød-hvide stande. 365DESIGN havde snøret vandreskoene og tog temperaturen blandt de danske brands.

Messereportage: I Tyskland er de traditionelt kendt for at være punktlige og pålidelige. Derfor må det også have ærgret arrangørerne bag Ambiente voldsomt, at årets messe uheldigvis faldt sammen med en omfattende strejke blandt tyske lokoførere, der over seks dage lammede store dele af den tyske togtrafik.

De trafikale uregelmæssigheder og store forsinkelser medvirkede da også til, at messen, til trods for pomp, pragt og store armbevægelser, startede en kende stille for flere af de danske udstillere, hvorfra langt størstedelen var blevet placeret i danskerkolonien kendt som den store design-hal 3. Her fangede 365DESIGN Paul Christian Knudsen, salgsdirektør for Norden hos Broste Copenhagen.

“Der er ingen tvivl om, at den aktuelle strejke i Tyskland har haft indvirkning på de første to messedage. Det har været lidt stille med besøgende, og vi har allerede haft seks-syv aftaler i dag, som er røget i vasken på grund af togstrejken. Men mon ikke besøgstallet stiger? Flere af de aftaler, vi har med professionelle indkøbere, ligger først mandag og tirsdag,” lød det fra Paul Christian Knudsen lørdag eftermiddag.

De førnævnte armbevægelser skyldtes ikke mindst, at årets messe allerede fredag blev udråbt som den største nogensinde. Og den forudsigelse holdt stik. På messens sidste dag tirsdag havde man indtil videre opgjort messen i tørre tal til 4.928 udstillere, hvilket var en stigning på ti procent i forhold til året før, samt 140.000 besøgende fra 170 lande.

Det var blot anden gang, at Ambiente blev afholdt i fællesskab med messerne Christmasworld og Creativeworld, og det trehovedede messe-monster, der opererede under mottoet ‘Celebrating Business Together’, var da også noget af et tilløbsstykke. Modsat sammenlægnings-debuten sidste år, havde man i år skruet op for ambitionerne og taget endnu mere gulvplads i brug, da de tre messer dækkede hele Messe Frankfurts kolossale messeområde på 360.000 kvadratmeter. Samtidig var det tydeligt at mærke, at messen i år var blevet mere internationaliseret med adskillige besøgende fra købestærke USA samt en række asiatiske lande.

Forsigtig men fokuseret

At fredag og til dels lørdag startede stille ud, kunne også mærkes hos Hübsch, der, som størstedelen af de danske udstillere, havde fået lov at fremvise deres produkter i Hal 3. Til gengæld var den midtjyske designvirksomhed godt tilfreds med de kunder, der dukkede op.

“Der har måske ikke været så mange kunder endnu, men dem, der har været forbi, har til gengæld været de rigtige. Jeg mærker en forsigtighed, men også en seriøsitet hos kunderne. Og så en god stemning. Uanset hvor meget branchen har været igennem de seneste år, så kan man mærke, at folk kommer med en optimisme og en fokuseret tilgang,” lød det, da 365DESIGNs udsendte mødtes med Hübschs medejer og Sales & Marketing Director, Daniel Henriksen.

Samme observationer havde man gjort hos F&H Groups stand ikke langt derfra. Her forklarede Sales Director, Morten Hansen, at også han fornemmede en mere forsigtig, men også mere fokuseret tilgang blandt messens indkøbere.

“Mange besøgende har ikke længere de samme budgetter at købe ind for, så vi oplever uden tvivl, at kunderne er mere fornuftige, men også mere velforberedt på, hvad de vil have. Det er tydeligt, at de planlægger meget hjemmefra, og at de er seriøse,” forklarede Morten Hansen til 365DESIGN og tilføjede:

“Generelt er vi meget tilfredse indtil videre. Allerede den første dag hentede vi flere ordrer fra nye kunder, ligesom vi har fået mange kunder i leads. Sidste år var Ambiente en stor succes for os, og allerede efter to dage hernede tegner det til, at det bliver en gentagelse i år,” lød det lørdag.

Vælg dine messer med omhu

For flere af de danske udstillere var årets messe et gensyn med Ambiente efter flere års fravær. Både Hübsch og Eva Solo var tilbage for første gang siden 2019, mens Rosendahl Design Group var retur efter fire år. Det var tydeligt, at de seneste års rutsjebanetur for designbranchen – kombineret med den kollektive nedgang i besøgende på Europas messer – har gjort danske udstillere mere tilbageholdende med at drage på den store messe-tour.

Hos Broste Copenhagen forklarede Paul Christian Knudsen, at den danske interiørvirksomhed for nuværende har begrænset sin udenlandske messeaktivitet til Maison & Objet og Ambiente. Nogenlunde samme billede gjorde sig gældende hos Hübsch, der også havde fundet tid til Imm Cologne i Köln.

“Vi er tilbage på Ambiente for første gang siden 2019, mens vi til gengæld har valgt andre messer fra. Der er ingen tvivl om, at vi i dag vælger vores messer med omhu. Vi har været i Paris, i Köln og nu i Frankfurt. Tre på stribe, men tidligere kunne vi sagtens tage syv på stribe. Nu satser vi i stedet på de helt store messer, der har et større internationalt publikum, og da vi hørte, at Ambiente sidste år fik nyt koncept, gav det os en lyst til at vende tilbage,” fortalte Daniel Henriksen til 365DESIGN.

Han forklarede videre, at de fleste messer i dag fungerer mere som et showroom frem for den handelsplatform, det var engang.

“Det er klart, at vi alle er taget herned i håb om at lave en masse salg, men vi må også bare sande, at som tiden er nu, så er messerne mere et showroom for de besøgende. For syv-otte år siden handlede det jo nærmest om, at scanneren ikke skulle brænde sammen, fordi der var så meget gang i den, men sådan er det ikke længere på nogen messer. Derfor er vi også tilfreds med de henvendelser, vi har fået,” lød det.

Tilfreds var også Morten Hansen fra F&H Group, der ligeledes forklarede, at det danske multibrandhouse – ud over en række småmesser i Tyskland og deres fokus på det amerikanske marked – også har begrænset sin messeaktivitet til Maison & Objet samt Ambiente.

“Det er et andet messelandskab, vi står med i dag, end for år tilbage. Til gengæld kan vi mærke, at nogle messer for alvor er ved at vågne op efter corona. Derfor er det også godt, at Ambiente er tilbage. Den har været savnet som samlingsplads for vores industri, og i den forbindelse har det været en god idé, at man sidste år valgte at slå de tre messer sammen. Det har givet messen et løft. For os handler det selvfølgelig ikke om, hvor mange der kommer, men hvorvidt det er de rigtige, der kommer, og det føler jeg, at det er,” understregede Morten Hansen.

Allerede nu er der fastlagt datoer for næste års Ambiente, der flankeret af Christmasworld og Creativeworld vil løbe af stablen fra den 7. – 11. februar 2025.

Øverste foto: Ambiente