Når man er et brand og trading house med mere end 30 forskellige universer, er der store krav til kvadratmeter, når det er messetid. Derfor vælger F&H – samtidig med afviklingen af Formland – at holde egen husmesse. En messetradition, som startede i 70’erne, og som der ikke er planer om at ændre på.

 

Hos F&H i Viborg er der to gange årligt afsat en hel uge til husmessen Kitchen Living Dining. Fra tirsdag til onsdag er der mulighed for at komme på rundvisning, få præsenteret nyheder, blive forkælet med god mad og drikke og se nogle af de mange produkter ’in action’. Der er netop fokus på at skabe en anden og mere personlig oplevelse. Sådan har det været siden 70’erne.

”Vi har aktivitet her i huset alle dagene, fra tidlig morgen til aften. De fleste kunder har booket møde i forvejen med deres faste kontaktperson her i huset og sætter mange timer af til at gennemgå alle brands og hele sortimentet,” forklarer direktør Knud Lomborg til 365DESIGN.

 

På besøg ’hjemme’ hos leverandøren

At afvikle en husmesse i egne lokaler giver en række fordele; kunderne kommer på besøg ’hjemme’ hos leverandøren og får en mere personlig oplevelse, kunderne har mere tid, er mere fokuserede og er også mere forberedte inden de møder op.

Med egne lokaler og plads til de mange brands har F&H også mulighed for at køre events hele året, lave stylinger og tage billeder og skal ikke stille op og pakke ned alt for mange gange.

Foto: F&H

Det er dog ikke lig med, at F&H ikke er på messer. I både Hamborg, München, Frankfurt og Paris er F&H på eksterne messer som brand house, mens der i Oslo og Stockholm præsenteres varer i eget showroom. Derudover deltager F&H på firmagavemesse.

 

Kædedrevet indkøb har både fordele og ulemper

Over tid er den danske interiørbranche blevet mere kædedrevet på detailsiden ligesom leverandørsiden er blevet konsolideret. Det giver, ifølge Knud Lomborg, både en række fordele og en række ulemper.

Foto: F&H

På den positive side er der tale om mere koncentreret, professionelt og effektivt indkøb, mens det på den negative side giver mindre variation, mindre fleksibilitet og meget ensartede butiksoplevelser for forbrugerne i en tid, hvor de efterspørger mere unikke oplevelser.