365DESIGN har spurgt nogle af de største messer i Europa om nye tiltag, og hvordan de imødekommer behovene fra udstillere og besøgende. Skal du på Nordic Living? Læs mere her og forbered dig til messen.
Cathrine Eriksson, direktør Oslo Design Fair og Nordic Living
Hvilke nye tiltag præsenterer I på den kommende messe?
Fra 2019 ændrer januarudgaven af Norges største design- og interiørmesse, Oslo Design Fair, navn og identitet. Med det nye Nordic Living skal bredden af udstillere og besøgende skabe en mere kurateret messe. Navnet Nordic Living indikerer et ønske om at åbne for udstillere og besøgende fra både Norge og Norden. Det henviser også til sammensætningen af udstillerne, som favner alt fra tøj og smykker til blomster og interiørartikler. Nordic Living skal først og fremmest være en indkøbsmesse med udstillerne i fokus, men messen vil også byde på et fagligt program og inspirationsområder. På messen etablerer vi nye digitale platforme, hvor målet er, at udstillerne skal have mere synlighed. I forlængelse heraf producerer vi et helt nyt katalog og flere inspirationsområder, hvor udstillere og deres produkter vil være i centrum. Til at sætte sit præg på inspirationsområderne har vi hyret designeren Aina Sollie Steen. Hendes varme og engagement, kombineret med hendes baggrund som billedkunstner og interiørdesigner, gør, at hun er den rette til at belyse messens tema dette forår: Embracing Change.
Hvordan sikrer I, at I hele tiden imødekommer behovene fra henholdsvis udstillere og besøgende?
Vi laver evalueringer efter hver messe, hvor vi involverer alle udstillere og besøgende, således at de kan give udtryk for deres holdning. I tråd med de sidste års udvikling ser vi et tydeligt skel mellem august- og januarmessen, hvor augustmessen er blevet en mere fokuseret møbelmesse. Vi ser vigtigheden i at favne hele bredden af vores udstillere og ønsker derfor at lave konkrete ændringer og tilrettelægge messen, så den imødekommer hele spektret af vores udstillere.
Hvordan skiller Nordic Living sig ud fra andre messer?
Vi har fokus på at inkludere flest mulige udstillere i vores inspirationsområder, som er spredt ud i flere haller. Derudover har vi også et særskilt område for nye brands til gunstige priser, hvor startups får mulighed for at udstille. Vi har tydelige kategoriseringer af udstillerne i alle hallerne, samtidig med at vi lægger meget arbejde i at få den rette placering til hver enkelt udstiller, og vi stiller strenge, men vigtige krav til udstillerne for kuratering af deres messestande. Sidst men ikke mindst har vi egne designere, som ved behov bidrager til at tegne stande.
Hvordan vurderer I, at design-, interiør– og møbelmesser generelt vil udvikle sig i fremtiden?
Det handler mere om oplevelser, inspiration og faglige indlæg. Samtidig er det vigtigt at holde fast ved det kommercielle, for det skal kunne betale sig for udstillerne at deltage på en messe. Vi ser, at der kommer færre besøgende fra hver enkelt virksomhed, men de indkøb, der foretages på messen, er lige så store som før – ikke nødvendigvis under messedagene, men som et resultat af det arbejde og den tid, som udstillerne bruger med kunderne under messedagene. Flere og flere foretager den faktiske bestilling på nettet efter messebesøget.
FAKTA
Hvornår afholdes messen: 23.-25. januar 2019
Hvor afholdes messen: Norges Varemesse, Lillestrøm
Antal udstillere seneste vintermesse: 350
Forventet antal udstillere til kommende messe (ca.): 350
Antal besøgende seneste vintermesse: 6.830
Antal besøgende til kommende messe (ca.): 7.000