Med ambitioner om at samle møbelbranchen i Danmark ville Møbelmessen Skandinavien i år tiltrække de helt store navne til det nye tiltag Furniture Live. ”Det har været op ad bakke,” fortæller messearrangør Esben Veng-Christensen, som med ærgrelse har aflyst initiativet.

Tidligere på året satte Møbelmessen Skandinavien et nyt messeinitiativ i søen. Initiativet fik navnet Furniture Live, og ambitionen var at samle den danske møbelbranche og skabe én samlet møbelevent i Danmark.

Messen skulle foregå sideløbende med Møbelmessen Skandinavien i Fredericia fra den 7.-9. november. Arrangøren har dog måttet indse, at det er svært at få opbakning til det nye tiltag og melder nu ud, at Furniture Live er aflyst.

Det har været op ad bakke. Interessen har været stor, men når det kommer til de store spillere i møbelbranchen, som skal være med til at trække læsset, så har de hver deres egen måde at tage på messer, lave showrooms osv. Derfor har det været svært at få dem overbevist om at deltage,” fortæller messearrangør Esben Veng-Christensen, som ærgrer sig over, at der ikke er et event i Danmark, som kan samle hele branchen.

Ifølge Esben Veng-Christensen har et par virksomheder tilmeldt sig Furniture Live, men desværre ikke nok til at kunne afholde messen.

”De virksomheder, som jeg har snakket med, har alle sammen været positive. Jeg har dog ikke kunnet få hul på at få konkrete tilmeldinger. Det vigtigste for os er at være en troværdig messe, og hvis der ikke er 30-40 virksomheder, som vil udstille, så kan vi ikke invitere besøgende,” siger Esben Veng-Christensen, som dog ikke vil lægge ideen om messen helt på hylden.

Ser frem til Møbelmessen Skandinavien
Trods aflysningen af Furniture Live ser Esben Veng-Christensen nu frem til at afholde Møbelmessen Skandinavien for ottende gang i næste uge. Forventningerne er nogenlunde som sidste års messe med cirka samme antal kvadratmeter, men dog med lidt færre udstillere.

”Frem til maj fik vi mange tilmeldinger. Efterfølgende kom den varme sommer, som satte en stopper for danskernes købelyst, og det gik udover møbelproducenterne. Det satte lidt en dæmper for tilmeldingerne,” forklarer Esben Veng-Christensen og tilføjer:

”Jeg er dog rigtig glad for, at Møbelmessen Skandinavien er blevet etableret som en fornuftig og stabil løsning, som både udstillere og besøgende er tilfredse med.”

De 700-800 besøgende på Møbelmessen Skandinavien kan som noget nyt glæde sig til to seminarer om henholdsvis 3D-visualisering og om it-optimering i branchen. Seminarerne er med til at udvikle messen, så den ikke udelukkende har fokus på salg.

”Det skal ikke bare være en salgsmesse. Vi skal fejre møbelbranchen med både køb, salg, seminarer og netværk. Det, mener jeg, er måden at overleve på i længden,” afrunder Esben Veng-Christensen.