Hvis man ønsker, at der skal ske noget nyt, er man nødt til at gøre noget nyt. Ud fra denne tanke har Oslo Design Fair gjort noget nyt og anderledes på efterårets messe. Det har skabt ny snak om og nye vibes på messen, hvor 365DESIGN fik en snak med Broste Copenhagen, Frederik Bagger, Bloomingville og Menu.

Oslo Design Fair, der denne gang bliver afholdt fra den 29. august til den 1. september, er en vigtig messe for mange danske brands. Det ses tydeligt, at det er danskerne, der dominerer inden for design og interiør på messen i Lillestrøm, specielt i hal C.

365DESIGN talte torsdag med en del af de danske udstillere, der efterhånden er blevet fast inventar på den norske messe.

Danske brands er stærke i Norge
Oslo Design Fair en for mange danske udstillere en vigtig messe, da den giver god, stabil og stigende omsætning. For de fleste danske udstillere handler deltagelsen både om at vise nyheder til eksisterende kunder, skabe kontakt til nye kunder og være en del af den stadigt voksende danske interiørbranche i Norge.

Paul Kristian Knudsen, salgschef hos Broste Copenhagen, har stået på flere messer end de fleste, og har et godt overblik over, hvad de forskellige messer har af styrker og svagheder.

Hos Broste Copenhagen var der torsdag en god stemning, og salgsfolkene havde travlt med at vise kunder varer og tage imod ordrer. Ifølge salgschefen er netop den norske messe kendetegnet ved, at der bliver købt mere ind på messen end på de andre nordiske messer. Det er stadig en handelsmesse.

Hos Frederik Bagger var der optimisme at spore på messens anden dag. Generelt går det godt på alle nærmarkederne for Frederik Bagger, specielt i Norge, hvor det mere fyldige og klassiske formsprog har givet genklang. Norge er således i dag det største eksportmarked for den unge virksomhed med tre år på bagen.

Kristoffer Bork Kühnel, salgschef og partner hos Frederik Bagger, fortalte til 365DESIGN, at det nu er anden runde på Oslo Design Fair, og at deltagelsen er gået bedre end forventet. Formålet med at deltage er ikke kun at skaffe nye kunder, men også at pleje eksisterende – og det lykkes rigtig godt, lyder det fra salgschefen. Frederik Baggers stand var velbesøgt, og hos både eksisterende og nye kunder var der interesse for de nye produkter, herunder de nye duftlys designet af Camilla Pihl, som blev lanceret under messen.

Fra Broste Copenhagens og Frederik Baggers stand

Bloomingville har en større stand denne gang grundet de mange nyheder, som vises frem. Jacob Mølhede, Nordic Sales Manager hos Bloomingville, fortalte, at forrige messe i Lillestrøm ikke var så god, og at der derfor var lidt usikkerhed om, hvordan denne messe ville gå. Men midt på torsdagen så det ud til, at enhver frygt var manet til jorden. Der var masser af købelystne kunder på standen.

For Bloomingville er Norge allerede et stort og delvist mættet marked, mens Sverige, Tyskland og Frankrig er i kraftig vækst. Det er dog ikke lig med, at Norge ikke er vigtig for virksomheden – og derfor er messen også en vigtig branding- og handelsmesse.

Møbeldesign som et nyt niveau
Oslo Design Fair har denne gang flere nye tiltag: et område med dansk design og dansk møbeldesign samt en publikumsåben lørdag. Begge tiltag har resulteret i lidt usikkerhed om messens kurs blandt udstillere og besøgende, og resultatet kan reelt set kun vurderes efter messen.

10 danske brands – By Lassen, Eilersen, Stellar Works, Menu, Fredericia Furniture, Normann Copenhagen, &tradition, Juel, Fogia Collection og Hay – står denne gang på et samlet og åbent område tæt på trendcafeen og foredragsområdet.

Hos Menu fortalte Sales & Brand Manager Alexander Furland til 365DESIGN, at messen og de 10 brands har udviklet området sammen og har inviteret 150+ arkitekter til et VIP-arrangement med netværk, drinks, dj og foredrag.

Med et fælles område, fælles fodslag mellem messe og udstillere samt et unikt arrangement for målgruppen er håbet, at interessen for møbler som del af Oslo Design Fair kan stige. Målet er at fordoble antallet af deltagende brands om et år. Møbelområdet kommer således kun til at være en del af Oslo Design Fair i august.

De faste danske udstillere er glade for, at der sker lidt nyt på messen, og at der med en design- og møbelsektion tilføres et ekstra niveau til messen. Der er dog fortsat usikkerhed blandt udstillerne om, hvad retningen for Oslo Design Fair bliver fremover, og en opfattelse af, at messen måske strækker sig over for stort segment og målgruppe. Det må dog afhænge af, hvilke tilbagemeldinger messen får som helhed.

Fra Bloomingvilles og Menus stand

Hvem kommer på messe lørdag?
Hos alle de danske udstillere var der torsdag en del snak om, hvad den publikumsåbne lørdag kommer til at betyde. Nogle udstillere forventer at pakke nogle af varerne væk og skjule priserne, da de ikke ønsker, at forbrugerne kan se indkøbspriserne. Andre udstillere forventer, at salgspersonalet skal afvise og sige nej til de forbrugere, der håber, at de kan købe på messen.