I en tid hvor store dele af den danske designbranche fortsat er i modvind, var Trends & Traditions en kærkommen lejlighed til at ryste bekymringerne af sig for en stund. Det ombejlede meet & greet-event levede endnu en gang op til egen succes og fik netværk, videndeling og inspiration til at gå op i en højere – og ikke mindst festlig – enhed. 365DESIGN var til stede i Lokomotivværkstedet.

Nogle vil måske mene, at der i øjeblikket ikke er meget at fejre i en design-, møbel- og interiørbranche, der fortsat kæmper med dårlige regnskaber og svære markedsvilkår. Det lod dog ikke umiddelbart til at være den indstilling, som deltagerne tog med sig ind i Lokomotivværkstedet, da de gamle DSB-haller endnu engang dannede ramme om brancheeventet Trends & Traditions, der blev afholdt torsdag 2. maj.

Allerede ved indgangen blev deltagerne mødt af opløftende live-jazz, brede smil og en summende forventningsglæde, der sammen med en gavmild forårssol afhjalp ventetiden i den lange kø. Og da først deltagerne fik adgang til de hellige haller, måtte selv den største pessimist efterlade diverse branchekvaler i garderoben.

For Trends & Traditions er en fejring. En fejring af branchen, af gode relationer og af hvad dansk design kan, når det er bedst. Og så kan det godt være, at virkeligheden og hverdagen ikke er spækket med den samme mængde kram, grin og højstilkede glas, som florerede blandt de mange gæster, men ikke desto mindre giver arrangementer som Trends & Traditions en tiltrængt optimisme til en branche, der har brug for det.

Håndtryk, højt humør og aftaler i bogen

Netop optimismen skulle man da heller ikke lede længe efter blandt de mange udstillere og besøgende. Overalt hvor 365DESIGNs udsendte faldt i snak, blev dagen opsummeret med betragtninger som “god stemning”, “positiv energi” og “skøn atmosfære”. De positive superlativer blev uden tvivl hjulpet på vej af et arrangement, der, ud over de 136 udstillere, også bød på god forplejning, et indbydende udeområde samt en række talks og oplæg.

På hovedscenen – der i år var blevet flyttet udenfor for at skabe mere plads – kunne publikum blandt andet overvære Jan Gehl i samtale med Ane Cortzen og senere Andreas Gylling tale om diversitet og inklusion. Og fra et af dette års nye initiativer, eventets Silent Stage, kunne tilskueren – iført støjreducerende høretelefoner – ligeledes lytte til en række talks uden at blive forstyrret af Lokomotivværkstedets konstante summen.

På de mange stande var der sjældent et roligt øjeblik, men langt fra alle havde samme agenda. Hos de største brands, der har været en del af Trends & Traditions i mange år, var det tydeligt, at dagen primært handlede om netværk og pleje af gode relationer, mens eventens mindre udstillere i højere grad forsøgte at lukke aftaler og skaffe nye kunder. Et af de brands, der formåede at få flere nye aftaler i bogen, var møbelvirksomheden Umage, som 365DESIGN op til eventet havde interviewet i forhold til brandets forventninger til arrangementet. Som debutanter på Trends & Traditions glædede det københavnske designbrand sig til at deltage, og da dagen gik på hæld, var det da også en ganske tilfreds Jacob Nannested, der som CEO for Umage, havde fået en masse nye kontakter.

“Det har været en rigtig positiv oplevelse at være med i dag. Vi har mødt en masse designere og arkitekter, og vi har talt om nogle meget konkrete projekter, som de kan se os i. Generelt har vi taget mange dialoger, der har været væsentligt dybere end dem, vi plejer at have, og det var hele formålet med at deltage. Vi ønskede at få en fod indenfor på kontraktmarkedet, og det lykkes i dag,” siger Jacob Nannested og understreger, at virksomheden tager en masse med sig hjem.

“Du kan næsten høre på min stemme, at der har været gang i den. Den begynder at være hæs, fordi der er blevet talt så meget, men det er jo kun godt. Vi har i hvert fald fået en masse nye leads i bogen, og jeg håber meget, at vi også står her næste år,” understreger Jacob Nannested.

En perfekt balance

En anden debutant på Trends & Traditions var læderproducenten Spoor, der ligeledes var begejstret for at være en del af eventet.

“Selvom det var første gang, vi deltog, havde vi høje forventninger, da vi kun har hørt meget positivt om eventet. Men det til trods, har dagen levet fuldt ud op til vores forhåbninger. Vi har oplevet en stor interesse for vores sporbare skandinaviske læder. Der er ingen tvivl om, at ESG-agendaen kombineret med kommende lovgivning har sat yderligere lysstyrke på vigtigheden af den løsning, som vi kan tilbyde via vores ESG-data,” fortæller Birgitte Holgaard Langer, der er Business Development Director hos Spoor.

Hun har samtidig store roser til Holmris B8 for at afvikle et event, der har givet den midtjyske læderproducent masser konkret med hjem.

“Stor ros til Holmris som i den grad har fået skabt en tradition, højt niveau og en perfekt balance mellem faglighed, vidensudveksling og netværk. Vi fik helt konkret kunder med hjem, nye leads og kontakter, som vi ikke havde fået, hvis ikke vi havde deltaget. Og så havde vi mulighed for at se eksisterende kunder og deres smukke møbler polstret i vores Spoor-læder. Så vi står tilbage med en rigtig god oplevelse, som absolut tåler en gentagelse igen til næste år,” lyder det fra Birgitte Holgaard Langer.

Indfriede forventninger

Også hos Holmris B8 selv var der stor tilfredshed med arrangementet. Det forklarede Christine Lauth, der er head of marketing & sales integration hos Holmris B8, og som samtidig er ansvarlig for Trends & Traditions.

“Det har virkelig været en god dag, og vi har tilmed været enormt heldige med vejret. I år havde vi valgt at åbne en time tidligere, og allerede inden klokken ni stod de første mange deltagere klar. Der har været en rigtig god stemning lige fra morgenstunden, og den er varet ved hele dagen,” forklarer Christine Lauth, da 365DESIGN ud på eftermiddagen fanger hende i den grønne gårdhave, hvor et voksende antal deltagere har indfundet sig i solen i de mange opstillede havemøbler.

Særligt det nye Silent Stage-format blev flot modtaget af de mange tilhørere, hvilket glæder Christine Lauth.

“Vi har været ret spændte på den nye Silent Stage. Både fordi det er et nyt koncept, men også fordi vi gennem vores talere har tilladt os og nørde lidt mere ned i nogle emner, end vi plejer. Heldigvis er det blevet rigtig, rigtig godt modtaget. Der var fuldt hus deroppe, og vi blev nødt til at skaffe 100 ekstra høretelefoner undervejs. Generelt kan vi mærke, at formatet er et godt add-on til hovedscenen, da oplæggene på Silent Stage er lidt kortere og lidt mere fagligt specifikke. Samtidig skaber formatet et intimt rum, hvor man kan fordybe sig på en ny måde,“ forklarer hun.

Adspurgt hvorvidt den niende udgave af Trends & Traditions har levet op til Christine Lauths egen forventninger, er hun ikke sen til at erklære eventet for en stor succes.

“Som udgangspunkt har jeg altid høje forventninger til Trends & Traditions, men indtil videre har dagen oversteget forventningerne. Deltagerne består som altid af en solid kerne, men i år har jeg også hilst på en masse nye ansigter, der over for mig har fremhævet den gode stemning, der er så afgørende for Trends & Traditions – og som jeg også selv har mærket. Folk er i godt humør, og de vil i den grad hinanden. Mere kan vi ikke bede om,” fastslår Christine Lauth.

365DESIGN var ikke blot deltager på Trends & Traditions – den seneste udgave af magasinet 365DESIGN lå også tilgængeligt ved eventets indgang. Denne udgivelse havde netop Trends & Traditions som bærende tema, og ønsker du som abonnent at bladre i den digitale version, kan du finde den her