En plakat med et grafisk motiv af Langebro blev startskuddet for Vissevasse for seks år siden. Siden da er udviklingen gået stærkt, og nu er brandet tilbage på Formland for at vise sin transformation fra posterbrand til paperbrand.


Artiklen er bragt i 365DESIGN Formland Spring 2019.


I marts 2019 er det seks år siden, at Dorthe Mathiesen og Karsten Noel Poulsen sammen startede det danske designbrand Vissevasse. Siden opstarten har Vissevasse været gennem en stor udvikling, og når brandet udstiller på Formland Spring 2019 markerer det derfor ikke kun seks års-fødselsdagen, men også at virksomheden er på en rejse –
fra at være et posterbrand til at blive et paperbrand.

”Vi fornemmer stadig, at der er en stor efterspørgsel på vores produkter, men vi er også klar over, at vi er en del af en trend med plakater. Derfor har vi det seneste år udvidet vores produktunivers med flere forskellige typer papirprodukter som for eksempel anledningskort, spil og notesbøger,” fortæller medejer Karsten Noel Poulsen og tilføjer:

”Vi har en masse nye produkter, og vi er ved at lære vores kunder, at vi også kan meget andet end at lave plakater. Derfor synes vi, at det er vigtigt at deltage på Formland denne gang og vise både nye og nuværende forhandlere, at vi differentierer os, uden at vi fjerner os fra vores oprindelige fokus.”

 

Gavepapir på en ny måde

Danskerne elsker at give flot indpakkede gaver, og hvert år anvendes mere end 800 tons gavepapir i Danmark. Det tal har Vissevasse sat sig for at reducere med et af brandets helt nye produkter: det genanvendelige gavepapir Everwrap.

”Vi kan lide tanken om, at vi skal passe på vores miljø, og så er ideen med gavepapir, der kan bruges igen og igen og fungere som en del af selve gaven, rigtig sjov,” fortæller Karsten Noel Poulsen, som under vores samtale netop er ved at få taget billeder af de seks forskellige slags gavepapir.

Papiret er lavet af et materiale, som ikke kan rives over eller gå i stykker. Hvert stykke gavepapir har to slags print – ét på hver side – og det kan pakke gaver ind igen og igen.

”Vi er overbeviste om, at denne type produkter er fremtiden, og vi glæder os til at vise det frem på Formland og få det ud over stepperne,” kommenterer Karsten Noel Poulsen.

Foto: Vissevasse
Dedikeret område til børnelinje

Som en del af brandudvidelsen arbejder Vissevasse på at udbygge sin linje med produkter til børneværelset. Karsten Noel Poulsen forklarer, at Vissevasse så et hul i markedet i forhold til plakater og andre papirprodukter til de mindste. Det hul fylder brandet nu ud med plakater samt helt nye produkter som højdemålere og billedlotteri- og puslespil, der får et afgrænset område på Formland-standen.

”Ved at dedikere et område af vores stand til vores børnelinje kan vi adskille det fra resten af vores produkter og gøre det nemmere at forstå, at vi nu har et lille univers for børn,” forklarer Karsten Noel Poulsen.

 

Nyt design af messestand

Udover det nye børneområde kan de besøgende på Formland også glæde sig til at opleve en anderledes messestand fra Vissevasses side end tidligere. Erfaringer fra messer har vist, at mange forhandlere har svært ved at forestille sig, hvordan de kan vise produkterne i deres egen butik. Derfor vil standen være mere forhandlervenlig.

”Vi vil lave flere inddelinger på standen med mindre områder, så man som forhandler kan se, hvordan man kan præsentere produkterne, uden at man skal have det helt store univers. Derudover vil vi komme med nogle displayløsninger,” lyder det fra Karsten Noel Poulsen, som sammen med sit team glæder sig til at vise den nye stand frem og blive en del af den gode stemning, som de altid oplever på Formland.