Black Friday bliver i år udkonkurreret af Black Week som årets største handelsdag. Ændret tilbudsstruktur fra butikkerne betyder, at forbrugerne i år vil sprede deres køb ud til stor gavn for forhandlerne.

Den danske e-handelsvirksomhed Dandomain har gennemset de seneste tre års handelsstatistik for de mere end 4.000 webshops, som virksomheden har i porteføljen, og her har de opdaget en ny tendens. Omsætningen per webshop på selve Black Friday er i perioden 2021 til 2023 faldet med cirka 12 procent, mens den tilsvarende omsætning på Black Week er vokset med omkring fire procent.

Med tallene i hånden udsender Dandomain nu en spritny prognose for årets store handelsfænomen: Black Friday kommer i år til at blive udkonkurreret af Black Week:

“Vi har set tendensen komme snigende de seneste tre år, og den vil for alvor slå igennem i år. Vi spår, at danskernes handelsaktivitet på selve Black Friday den 29. november vil følge den nedadgående udvikling, vi ser i tallene. Til gengæld tyder alt på, at forbrugerne kommer til at sprede deres indkøb ud over hele uge 48,” siger Erik Bruun, der er E-commerce Sales Director hos Dandomain.

En presset detailhandel
Livsstils- og trendekspert Mads Arlien-Søborg mener, at årsagerne til de nye handelsmønstre blandt andet skal findes i svære tider for den danske detailhandel:

“Den mest indlysende grund til, at vi ser Black Friday-fænomenet sprede sig ud til flere dage, skal findes i en presset detailhandel. De høje renter og en stigende inflation får forbrugere til at holde på deres penge, og det mærker butikkerne. Derfor har både de fysiske butikker og webshops set en smart fidus i at sprede deres tilbud ud over flere dage, så de kan friste og fange flere kunder med tilbud,” siger Mads Arlien-Søborg og uddyber:

“Som danskernes økonomi har udviklet sig de seneste år, oplever mange butikker en nedgang i antal ordrer. Når forretningerne kommer til efteråret, skal en ofte ret stor del af årets manglende omsætning hentes i land, inden regnskabsåret slutter. Det tvinger dem til at tænke kreativt, hvilket vi blandt andet ser resultatet af med Black Week.”

Forbrugerne er tidligt ude
Erik Bruun peger videre på, at tendensen har ændret butikkernes måde at markedsføre sig på:

“Det koster generelt mere at annoncere på eksempelvis Google og Facebook i tiden op til Black Friday og Black Week. Det skyldes, at annoncørerne her kæmper om den samme annonceplads. Derfor starter mange butikker markedsføringen i ekstra god tid, så kunderne ved, hvad de kan forvente. Forbrugerne starter deres research langt tidligere end før, og det stiller anderledes krav til butikkerne i kampen om at stå stærkest, når handlen for alvor sætter ind,” slutter Erik Bruun.

Foto: Unsplash