Der er faldet endnu en dom i sagen om Christian Bitz og plagiering af keramik fra Kasper Würtz. Både multibrandhus og ernæringseksperten skal betale erstatning i millionklassen.
Plagiatsagen mellem Christian Bitz og Kasper Würtz har fået et midlertidigt punktum i Sø- og Handelsretten. Christian Bitz og ejergruppen, F&H Group, skal betale milionerstatning til Horsens-keramikeren.
Kasper Würtz havde forlangt en erstatning på 40 mio. kroner, men helt så stort et beløb endte afgørelsen ikke på. Erstatningen er blevet fordelt således, at Christian Bitz skal betale 1 mio. kroner. og hans virksomhed Bitz A/S skal betale 400.000 kroner. F&H Group, der ejer hovedparten af Bitz A/S, skal betale 5 mio. kroner i erstatning til Kasper Würtz for krænkelse af ophavsret. De to anklagede parter skal også betale sagsomkostningerne, der forløber sig til 1,7 mio. kroner.
Sagen mellem de to stridende parter har været under behandling siden 2016, men afgørelsen, der er faldet nu, sætter kroner og øre på erstatningen for første gang.
Der er endnu ikke meldt ud, om nogen af parterne vælger at anke sagen.
En sag med mange sider
Det er ikke kun Kasper Würtz, der har anklaget Christian Bitz i denne sag. Christian Bitz har også anklaget Kasper Würtz. Det drejer sig dog ikke om plagiering, men derimod om æreskrænkelse.
Chefjurist Jeppe Rosenmejer fra SMV Danmark har både talt med TV 2 og Berlingske. Her fortæller han, at:
“Det er glædeligt, at Sø- og Handelsretten afviser det modangreb, som Bitz og F&H satte ind, hvor de krævede erstatning, fordi den blæst som Kasper Würtz skabte om sagen, angiveligt havde beskadiget deres brand. Det er helt korrekt vurderet af Sø- og Handelsretten at hælde den påstand ned af brættet,” siger Jeppe Rosenmejer til Berlingske.
Til TV 2 fortæller han, hvorfor afgørelsen er vigtig for de 18.000 SMV’er, som hans organisation repræsenterer, samt hvorfor sager som denne har betydning for de mindre virksomheder:
“Det er med til at fortrænge dem fra markedet, og de har brugt tid og penge på at designe og udvikle deres produkter, men så kommer der nogen, som med en snuptag tager hele den kreative proces og udkonkurrerer dem. Det smadrer deres produkt.”
Foto: K. Würtz