Danskerne har gennem hele 2023 holdt igen på forbruget, og forventningerne til årets store udsalg på Black Friday tegner også til, at kunderne vil bruge færre penge end sidste år.
Dansk Erhverv vurderer, at der bliver brugt omkring 3,4 mia. kroner på Black Friday, og det er 20-25 procent mindre end i 2022. Der bliver især købt julegaver, der strækker sig fra elektriske løbehjul til tungeskrabere, viser data fra Ønskeskyen.
Omdrejningspunktet for Black Friday er fredag den 24. november, men i realiteten strækker de gode udsalgstilbud sig over mindst en uge, og for nogle butikker er det faktisk hele november, hvor der er tilbud. Uanset længden af udsalgsperioden, så var kundernes forventninger til at købe ind under Black Friday-perioden dog begrænsede, da Norstat for Dansk Erhverv spurgte i begyndelsen af oktober.
”Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 procent i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
I år forventer 3 ud af 10 danskere (29 procent) at købe noget på Black Friday. Det er lavere end sidste års forventninger op til Black Friday, hvor 36 pct. af danskerne forventede at købe. Danskerne forventer samlet at bruge 3,4 mia. kr. på årets Black Friday, hvilket er et fald på 20-25 procent, hvis vi sammenligner med forventningerne i 2022.
Hvad kommer der til at ligge under træet?
Black Friday kickstarter julegaveindkøb, og i lighed med tidligere år, så forventer 8 ud af 10 forbrugere, som vil handle på Black Friday, at der skal købes julegaver. Godt halvdelen (54 procent) vil købe noget til sig selv, og hver tredje køber noget til husstanden.
Analysen fra Dansk Erhverv viser også, at et flertal af forbrugerne forventer at købe deres Black Friday-pakker på nettet.
Hos Ønskeskyen ved de, hvad der må forventes at ligge under træet, hvis gavegiverne får inspiration fra de ønskesedler, som de over 2 mio. brugere har lagt på tjenesten:
”Vores prognoser er baseret på vores indgående kendskab til ønsker, gavekøb og produkter, der forventes at være særligt eftertragtede blandt mænd, kvinder og børn i forbindelse med Black Friday og den kommende julehandel. Det bygger på brugernes ønsker i de seneste 14 dage,” siger CEO Casper Ravn Sørensen.
Ønskeskyens data viser, at der er udsigt til gaver, som omfatter alt fra elektriske løbehjul over hoodies til tungeskraber i rustfrit stål og smykker samt Jussi Adler bøger.
Foto: Unsplash