Et stadigt stigende forbrug og lukkede havne har igen sat skibstrafikken ud af kurs. Hvert tiende containerskib ligger lige nu stille uden for amerikanske og europæiske havne.

Over hele verden ligger hundredvis af fyldte containerskibe i kø for at få lov til at komme i havn.

Ifølge Anders Oldenberg Kristensen, der er direktør for den danske transport- og logistikkoncern DSV’s søfartsprodukt i Danmark, er det helt op mod 10 procent af verdens containerskibe, der ligger helt stille – og her er det ikke unormalt, at de bliver liggende i ugevis. Det siger han til TV2.

 

Vil ramme de store forbrugsfester

Det er dog langt fra første gang, at den globale skibsfart går i stå. Også i foråret måtte skibe verden over ligge i kø for at komme i havn. Forklaringen dengang er den samme som nu: coronakrisen.

Mens især asiatiske havne lukkede ned på grund af virusset i foråret, skruede hjemsendte amerikanere og europæere op for forbruget – og derfor fik de havne, der var åbne, ekstra travlt.

Grundet nye smitteudbrud er asiatiske havne igen lukket ned henover sommeren, hvilket – igen – sætter tryk på de havne, der er åbne. Samtidig er virksomheder verden over allerede nu begyndt at gøre sig klar til både Black Friday og julehandlen.

Med store trafikpropper rundt om i verdenens havne – og deraf manglende containere – er det ikke uundgåeligt, at det vil påvirke de store forbrugsfester, der venter i slutningen af året.

“Nu nærmer vi os Black Friday og julen, hvor der vil mangle nogle varer på hylderne. Det er næsten uundgåeligt, at man også kommer til at mærke det i Danmark,” siger Anders Oldenborg Kristensen.

 

Foto: Unsplash