Henrik Lübker, direktør i Design Denmark kommer med sit bud på, hvad der bliver kendetegnende for 2023. Han er den sidste af fire eksperter, der kommer med sit bud på fremtiden. 

Hele verden har slået uforudsigelige kolbøtter i de seneste år, og derfor kan det være vanskeligt at forudsige, hvad det kommende år kommer til at byde på. I denne serie tager en række eksperter de fremtidssynede briller på og kommer med hver deres bud på, hvad de tror vil blive kendetegnende for 2023.

Af Henrik Lübker, direktør i Design Denmark

Store kriser og små spirende håb

Vi står i midten af en storm af kriser og ikke nok med det – bag ved dem alle tårner den helt store storm sig truende op: Klimakrisen. Men selvom 2023 nok ikke bliver året, hvor vi bevæger os ud af alle kriserne, så opstår nye muligheder og skrøbelige, spirende håb for dem, der har øjnene med sig og evnerne til at gribe mulighederne. For når mønstre er i opløsning, og vaner under pres, opstår også rum for nye måder at forstå vores sammenhæng med verden og hinanden. I 2023 vil de klassiske designdiscipliner, som eksempelvis møbel- og produktdesign, være under kraftigt pres fra to fronter: På den ene side presses de af mate­rialepriser, energipriser og økonomisk tilbagegang. Og på den anden side vil nye bæredygtighedskrav fra EU til materialeanvendelse måske allerede i 2023 potentielt kræve en stor omstilling af produktionen for mange virksomheder.

Indenrigspolitisk vil de umiddelbare kriser skygge for et reelt arbejde med den grønne omstilling. Det bliver med andre ord ’business as usual’ med et idekatalog forankret i de helt klassiske industrialderredskaber: Sektorspecialisering tilsat et drys teknologi og ingeniørkunst. Det er nok tvivlsomt, om vi kommer ud af det hul, vi har gravet for os selv med netop de samme redskaber, der skabte hullet.

Men samtidig pibler små nye spirende håb frem omkring os. Tekniske begreber som Web3, AI, XR dækker over nye muligheder for at skabe og tænke design og designoplevelser, der sprænger grænserne for de klassiske formater. Det sker eksempelvis, når Khora bruger Virtual Reality til skizofreni-behandling, eller når Roccamore bruger blockchain-teknologi, så du kan følge skoens rejse helt tilbage til, da den tyggede drøv på en mark. Og hvis man følger blot en smule med i udviklingen af kunstig intelligens, er det svært ikke at blive forpustet over hastigheden af udviklingen.

Men i 2023 vil vi også i højere grad se design og design­tænkning som kritisk innovationsmotor i forhold til den grønne omstilling. I sin kerne handler design nemlig ikke om individualisme og forbrug, men om proces og forbindelser. Og fordi design samtidig er eksperimentel og prototypebaseret, er det også her, at vi finder håb om samfunds- og klimaløsninger, der ikke blot er en videreførelse af den tænkning, som har skabt problemerne i første omgang.

De store klassiske brands vil halte efter og stakåndet forsøge at omstille deres forbrugsmodel til en bæredygtig model. Alt imens er fremtidens designere langt videre. Her afvises både forbrug som målsætning og bæredygtighed som svar. Skaden er allerede sket. Fra dem kommer vi til at høre ord som designetik og friktion: Design, som noget der skaber forbindelser og en aktiv stillingtagen til den verden, vi er en del af. Her handler det i stedet om at skabe positiv værdi og mening for planeten såvel som for mennesker. 2023 bliver det regeneratives og forbindelsernes år.

Foto: Design Denmark