De fleste forbrugere passerer gennem 17 ret forskellige livsfaser, der har deres helt eget karakteristiske forbrugsmønster – og det ses blandt andet i køb af bolig, boliginventar, møbler, interiør med videre.
Artiklen er baseret på bogen ’Fra vugge til krukke’, udgivet af pej gruppen i 2020, som er et studie af de 17 forskellige livsfaser i et udviklings- og forbrugsperspektiv og kan benyttes til at øge forståelsen af målgrupper og sikre bedre udvikling af produkter og kommunikation.
Livsfasetankegangen er i dag for de fleste et af de mest logiske og naturlige værktøjer til forståelse af, hvordan livet, behov og forbrug ændrer sig. For mange har det været en aha-oplevelse at opdage og arbejde med modellen, da den både er intuitiv og simpel, men rammer mere plet end andre modeller. Her følger et par livsfasebaserede perspektiver på forbrug af tid og penge.
Vidste du, at vi flytter seks gange gennem livet?
Data fra forbrugerstudiet ’Flyt dig!’ tegner et billede af, at livets seks flytninger hænger sammen med skift i livsfaser. For gennemsnitsdanskerne sker de første tre flytninger i hæsblæsende medvind. Det er tidspunkter i livet, hvor store, glædelige begivenheder sker: De flytter hjemmefra. De flytter sammen med kæresten. De får et barn. Hernæst bliver vejret mere omskifteligt – lige knap halvdelen af alle par går fra hinanden, og det kræver en flytning igen. De skal også genopfinde sig selv, når børnene flytter hjemmefra, hvilket for mange danskere resulterer i endnu en flytning. Når den sjette og sidste flytning indtræffer, er destinationen en ældrevenlig bolig.
Vidste du, at specielt børnefamilier køber nyt til boligen i forbindelse med en flytning?
Der er en familieforøgelse på vej, pladsen bliver knap, og måske har man fået nyt arbejde. Det børnevenlige parcelhus med have er alligevel ikke en dum idé. Hos børnefamilien er familieforøgelse, brug for mere plads og/eller større have de tre vigtigste årsager til at hive teltpælene op.
Når børnefamilien kigger efter nyt område at bosætte sig i, sker det blandt andet gennem ”trampolintesten”. En test, hvor man på Google Maps kigger efter, hvor mange trampoliner, der er i haverne. Trampoliner er lig med legekammerater til børnene. Og så længe børnene trives, så gør forældrene også.
Den nye bolig er fundet. Nu er det tid til at fylde rummet, og her holder børnefamilierne sig ikke tilbage. Og det er nu, du skal følge ekstra godt med, hvis du sælger produkter til hus og have. I forbindelse med en flytning er børnefamilierne klart overrepræsenteret i køb af alt fra biler, hårde hvidevarer, senge, sofaer og gardiner til køkkener og badeværelser. Eksempelvis er det hele 48 procent af børnefamilierne, der køber ny seng eller sofa, når en adresse skiftes ud med en anden.
Vidste du, at egoistboligen udløser et stort forbrug?
Børnene er flyttet hjemmefra. Pludselig er der både tid og økonomi til at tænke på sig selv. Eller nærmere; realisere sig selv. Det er nu, at ”egoboligen” – den uden børneværelse og praktiske gulve – kan købes. Måske bliver det en herskabslejlighed i byen. Eller et rækkehus på landet. Der skal i hvert fald investeres i boligen, og det med de helt rigtige materialer og farver. Det kan tage lang tid at finde klinker til det nye køkken, men til gengæld bliver det dem, som man har drømt om i mange år. I denne livsfase er kunderne ofte lidt mere krævende og kompromisløse, fordi det er flere årtiers drømme, der nu skal realiseres.
Efter årtier når danskerne til den sidste bolig i livet. Her handler det om, at den er fremtidssikret. Hele 82 procent af denne befolkningsgruppe siger, at de vil have en bolig til fremtiden. De skal kunne blive gamle i den og komme rundt med rollator. Det skal være vedligeholdelsesfrit. Der foretages ikke de store investeringer i hjemmet, men mellemstore anskaffelser er der plads til i form af hårde hvidevarer og gardiner. Endelig betyder et lokalt sammenhold meget, og nabohjælp er for alvor en faktor.
Foto: pej gruppen