Det står skidt til for de traditionelle design- og interiørmesser, hvor både udstillere og besøgende falder fra. Det mener to garvede messegængere, der understreger alvoren for de nordiske messer, der skal gå nye veje for at bevare deres relevans.
Historisk set har udstillingsmesser fungeret som et centralt markedsføringsinstrument i bestræbelserne på at skabe både salg og forretningsrelationer. Både tiden og udviklingen har dog indhentet messelandskabet – især blandt de store nordiske design- og interiørmesser, hvor realiteterne på ingen måde er opløftende. Tværtimod.
Faldende besøgstal, færre udstillere og øget konkurrence fra nye udstillingsformater har vanskeliggjort tilværelsen for de traditionelle messer – ikke mindst de tre store i Norden: Formland, Formex og Oslo Design Fair. Ifølge en rutineret messegænger er der ikke bare tale om en midlertidig krise, men et decideret paradigmeskift inden for vores messekultur.
“Messerne står midt i en kolossal omvæltning, og det er tydeligt, at det bliver stadig sværere for dem at holde liv i det format, der har eksisteret indtil nu. Derfor bliver de nødt til at indse, at de skal genopfinde sig selv. De gode gamle messedage kommer ikke tilbage. Det er naivt at tro andet,” lyder det fra Birger Nielsen, CEO hos PT Group B.V. der står bag Present Time, der producerer boligdekorationsgenstande.
Og Birger Nielsen ved, hvad han taler om. I gennemsnit besøger han mellem 15 og 20 messer om året, og han kan tydeligt se effekten af den udvikling, som har ramt både små og store messer over hele Europa – og som endda har fået ham til at gøre som så mange andre: At fravælge både Formex og Oslo Design Fair.
“Present Time har ikke været på Formex eller Oslo Design Fair siden før corona, og i år har jeg heller ikke selv besøgt hverken Sverige eller Norge. Det plejer jeg ellers, men markedet er gået så meget nedad, så det giver ikke længere mening at være til stede. Det er blevet uinteressant. Vi er fortsat at finde på Formland, men det er tydeligt, at antallet af udstillere og besøgende falder på alle tre messer, og det lugter lidt af, at det ikke længere handler om at udvikle sig, men blot om at holde sig i live,” forklarer han.
Farvel til normalen
Også trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg har gennem en længere årrække observeret den stigende mængde udfordringer, som messerne i dag lider under. I knap 20 år har han besøgt design- og livsstilsmesser over hele verden, ligesom han i flere år har arbejdet tæt sammen med Formland.
“Både Formex, Formland og Oslo Design Fair er alle tre gået væsentligt tilbage og står over for de samme udfordringer, der først og fremmest handler om at skaffe flere besøgende og flere udstillere. Det er dog lettere sagt end gjort. Flere og flere indkøbere vælger i dag at aflægge ordrer indimellem messerne, hvilket betyder, at messerne i højere grad bliver brugt som et udstillingsvindue frem for en salgsplatform. Det får flere udstillere til enten at droppe messerne eller udelukkende prioritere de helt store som Maison & Objet eller Ambiente, hvor der altid er nye kunder at hente,” fortæller han.
Ifølge Mads Arlien-Søborg har den nedadgående kurve for Europas mange messer eksisteret i en længere årrække, men med corona og de efterfølgende kriseår har kurven lidt et yderligere knæk. Først med nedlukning og afly
Hvis du vil læse resten af denne artikel, kræver det et login…
…for den har vores redaktion nemlig brugt tid og ressourcer på at indhente og skrive til dig sådan, at du altid nemt og hurtigt kan holde dig opdateret på, hvad der rører sig i branchen. Vi sætter en ære i at levere den nødvendige viden og inspiration til dig som aktør i branchen.
Louise Byg Kongsholm, ansvarshavende chefredaktør
Vil du have et login? Tjek mulighederne for abonnement ud her →
Allerede abonnent? Log ind herunder ↓