Vinderparret i det gule hus, Ida Holm og Mads Taiki, fra TV2-programmet Nybyggerne 2019 springer ud i iværksætterdrømmen. 365DESIGN har talt med dem om, hvad fremtiden byder på for parrets plakatvirksomhed.

Længe før første optagelse til TV2-programmet Nybyggerne var der allerede plantet et lille frø hos Ida Holm og Mads Taiki med en drøm om at etablere egen virksomhed. Hvad, kæresteparret dog ikke vidste, var, at en deltagelse i Nybyggerne skulle blive startskuddet til et nyt kapitel som iværksættere med egen plakatvirksomhed.

”Vi har længe gerne villet starte noget sammen, men vi ville heller ikke starte noget bare for at starte noget. Derfor valgte vi at tage det stille og roligt og være åbne over for idéer og se, om der en dag opstod noget, vi syntes, gav mening for os,” indleder Mads Taiki interviewet med 365DESIGN.

Og det gjorde der.  Under tv-programmet Nybyggerne søgte Ida Holm og Mads Taiki efter en tydelig rød tråd mellem rummene i parrets gule hus, og her opstod idéen.

”Vi ønskede, at alle rum skulle spille sammen, og her arbejdede vi enormt meget med farver – både vægfarver, men også farver på vægkunst,” fortæller Ida Holm og Mads Taiki til 365DESIGN og fortsætter:

”Vi kunne sagtens finde 100 plakater, hvor vi elskede motivet – men så passede farven bare ikke ind i det rum, hvor vi så nøje havde arbejdet med lige netop farven.”

Med en baggrund som grafisk designer kunne Ida Holm designe parrets egne, personlige plakater i de farver, som de stod og manglede. Herefter virkede det indlysende for dem, at en plakatvirksomhed med navnet Taishõ var det næste projekt, som de skulle kaste sig over.

 

Kombination af skandinaviske og japanske linjer

Med en stor fascination for både ligheder og kontraster mellem japanske og skandinaviske design, skikke, kulturer og traditioner, begyndte Ida Holm og Mads Taiki at udarbejde grafisk vægkunst. Det var parrets første fællesværk Sulten Geisha, der gav inspirationen til virksomhedsnavnet Taishõ. Værket portrætterer en japansk kvinde, der spiser en hotdog med spisepinde, hvorfra navnet Taishõ, som betyder kontrast på japansk, dukkede op. Udover en videreudvikling af Sulten Geisha har Ida Holm og Mads Taiki også andre grafiske streger på tegnebrættet.

”Vi udvikler hele tiden flere produkter, men vi har en favorit blandt vores plakater, og det er vores Sulten Geisha-plakat. Vi har planer om at lave en hel serie affotograferede malerier som plakater, hvor vores geisha bliver kombineret med forskellige danske elementer – ligesom hun får en ristet hotdog på den eksisterende,” fortæller Ida Holm og afslører, at parret også arbejder på andre plakatserier – både eksisterende og nye.

 

Ambitioner om udlandet

På nuværende tidspunkt arbejder parret intensivt på at finde en løsning, så deres plakater kan komme ud i de danske forhandlere, dernæst er håbet at udvide til Skandinaven og resten af verden.

”Vi vil ikke lægge skjul på, at en stor drøm for os vil være at få vores plakater ud over landegrænsen – først i Skandinavien og ultimativt ud til Japan. Vi ved, at japanerne er vilde med dansk design, så vi tror derfor på, at det på sigt er muligt,” fortæller parret samstemmigt.